Безмитний імпорт нафтопродуктів показав зубик

Точка зору

Ціни на нафтопродукти відразу відреагували на зникнення схем безподаткового імпорту, які панували на ринку протягом чотирьох місяців.

 

Реакція була не на користь споживачів: за три тижні літр бензину А-95 підскочив на 30-40 копійок до 8 гривень, дизель – на 30 копійок до 7 гривень.

Нафтотрейдери кажуть, що це не межа.  Мовляв, холодна зима та заплановане зростання податків можуть ще більше розгойдати ціни.

"Лівела" сплутала карти

Відродження влітку 2010 року "бізонів", названих так через одну з фірм-посередників періоду 1990-х, вмить відкинуло ринок нафтопродуктів на 10-15 років назад. Тоді бюджет не отримував податків від продажу пального, бензин був неякісним, а нафтопереробні заводи простоювали.

У липні суд надав унікальні пільги компанії "Лівела": вона змогла не платити акцизи та імпортне мито. Як наслідок, вже в середині листопада фірма та її "доньки" контролювали 70% ринку, нав'язуючи іншим гравцям свої умови. До здешевлення нафтопродуктів це не призвело, хоча й загальмувало зростання цін.

"Компанія "Лівела" не має своєї роздрібної мережі, тому ділила отриману маржу з оптовиками. Ті, хто не хотів з нею працювати, опинилися у невигідному становищі. Їхня продукція була набагато дорожча, ніж у "Лівели", бо вони податки платили", – пояснив "Економічній правді" аналітик UPECO Олександр Сіренко.

Натомість, якість нафтопродуктів суттєво погіршилася. Від роботи "Лівели" та "доньок" постраждали легальні імпортери нафтопродуктів та нафтопереробні заводи. Приміром, Одеський НПЗ взагалі припинив роботу "до кращих часів".

"Діяльність компаній на зразок "Лівели" підірвала виробництво нафтопродуктів в Україні. Це особливо недоречно після п'яти років підтримки "вільного" імпорту, який "заливав" ринок через нульову імпортну митну ставку. Якщо у 2004 році НПЗ переробили 21 мільйон тонн нафти, то в 2009 році – 11 мільйонів тонн", – відзначив головний редактор журналу Oilmarket Дмитро Мосієнко.

Виграла від роботи "Лівели" лише група "Приват", яка контролює три НПЗ і має найбільш розгалужену мережу АЗС.

Однак з початку 2010 року її став інтенсивно витісняти уряд. Спочатку він змінив технічні умови до компонентних бензинів, які вироблялися на підконтрольному групі Кременчуцькому НПЗ. Це дозволяло економити на акцизах.

Потім Кабмін спробував витіснити групу з одноосібних аукціонів з продажу української нафти і позбавити її контролю над Кременчуцьким НПЗ. Група пручалася і не підпускала нікого до "свого" заводу та придбання "своєї" нафти.

"Лівела" дозволила "Привату" знову отримати конкурентну перевагу. Зокрема, вона імпортувала без мита 80 тисяч тонн азербайджанської нафти, яка була перероблена на Кременчуцькому НПЗ.

Через іншого "бізона" – фірму "Тайстра" – "Приват" "експортував" 20 тисяч тонн пального. Баржа так і не залишила порт, і продукція пішла на внутрішній ринок.

Це дозволило не лише зекономити на акцизах та ПДВ, але й дало компанії право вимагати повернення ПДВ, адже де-юре відбулася експортна операція. Внаслідок роботи "бізонів" бюджет втратив мінімум 3 мільярди гривень.

Безподатковий імпорт так сам раптово припинився, як і розпочався. Рішення суду від 10 листопада позбавило пільг компанію "Лівела" та її доньок.

Щойно "бізони" зникли, як АЗС групи "Приват" підняли ціни на літр пального на 15 копійок. Стали підвищувати ціни і ті гравці, які не працювали з "бізонами", аби покрити попередні  збитки.

 

Більше того, під приводом настання холодів ціни підскочили ще на 10-15 копійок. Мовляв, і нафта у світі дорожчає, і перевозити нафтопродукти стало складніше.

Фактично, оператори ринку намагаються компенсувати свої майбутні збитки за рахунок споживачів, але це в них навряд чи вийде.

Річ у тім, що за чотири місяці безподаткового імпорту оператори накопичили річний запас нафтопродуктів, і тепер його цілком вистачить до лютого, коли оживе сезонний попит. Однак зараз ринок не готовий купувати дорогі нафтопродукти.

Динаміка запасів нафтопродуктів на НПЗ України, жовтень-грудень 2010 року, тисяч тонн

 

А-95

ДП

05.10.10

60

40

27.10.10

40

40

22.11.10

85

70

24.11.10

35

55

02.12.10

35

35

Джерело: журнал "Нафторинок"

"Лівела" може повернутися?

Зростання акцизів на бензин з Нового року на 40%, закладений у податкового кодексу може знову реанімувати оптимізаційні схеми. Найбільше у цьому зацікавлена група "Приват", яку 2011 року можуть позбавити монополії на аукціони української нафти та контролю над Кременчуцьким НПЗ.

Також "Нафтогаз" 2011 року розвиватиме свою систему заправок, тож не виключно, що він буде боротися з групою за контроль над "Укрнафтою". У Податковому кодексі планується збільшити ренту за користування надрами на 40%, що збільшить платежі групи на 1,5-2 мільярди гривень на рік.

Тому не виключно, що у 2011 році відбудуться чергові спроби реанімувати продаж нафтопродуктів через "бізонів".

Зрозуміло, що без підтримки "згори" такі схеми працювати не можуть. Достатньо згадати, як неохоче митники і податківці виконували липневу постанову Кременчуцького суду щодо "Лівели", хоча й подавали апеляцію. Зазвичай подібні рішення Феміди фіскали просто ігнорують. То звідки "волохата рука"?

Компанію "Лівела" пов'язують з народним депутатом-"регіоналом" Володимиром Зубиком. Вперше у парламент він прийшов 2006 року за списком БЮТ і майже відразу вийшов з "помаранчевої" коаліції, чим посприяв її розвалу.

В одному з інтерв'ю депутат мотивував своє рішення тим, що йшов до парламенту від БЮТ, бо йому пообіцяли коаліцію лише з Партією регіонів.

Депутат ще тоді не приховував, що активно дружить з "регіоналами", зокрема, з Володимиром Наконечним та Андрієм Клюєвим. Обидва працювали заступниками мера Донецька у 1995 році.

Перший зараз народний депутат-"регіонал", другий – перший віце-прем'єр в уряді Азарова і власник корпорації "Укрпідшипник". Також Зубик має давні бізнес-зв'язки з групою "Приват".

Чи виправдаються сподівання "Лівели" на нове життя, залежатиме від того, чи будуть покарані високопоставлені чиновники за появу цих оптимізаційних схем.

На початку листопада Віктор Янукович доручив Антимонопольному комітету та правоохоронним органам розслідувати цю справу, однак новин наразі нема.

Сергій Чигир

Новини

29 Січня 2024

МАГАТЕ провело інспекцію на Південноукраїнській АЕС

Німецький Rheinmetall побудує новий завод із виробництва боєприпасів

У китайський річці Янцзи затонуло судно з вантажем російських слябів

Бразилія оштрафувала Vale, BHP та Samarco на 9,7 млрд дол

Тариф на електроенергію для населення хочуть підвищити до 6 грн

Німецькі заводи ArcelorMittal отримають від уряду 1 млрд євро на декарбонізацію

Укргідроенерго отримає від ЄБРР кредит на 200 млн євро

З початку війни Україна отримала 73,7 млрд дол бюджетної підтримки

У питанні бронювання робітників підприємств треба знайти баланс – Шуляк

У минулому році Тайвань збільшив імпорт металобрухту на 17,4%

Європа значно відстає від своїх екологічних цілей – аналіз

В Єгипті можуть скасувати антидемпінгові мита на сортовий прокат

Ціни на житло в Україні зросли на 16%

Енергосистема України працює без дефіциту

Дунайське пароплавство збільшить перевезення залізної руди до 1,5 млн тонн на рік

У 2023 році В’єтнам збільшив експорт сталі на третину

ВСІ НОВИНИ ⇢