Юлія Тимошенко: Українська ГТС варта того, щоб вкласти в неї гроші

Точка зору

Повний текст виступу Юлії Тимошенко на Міжнародної інвестиційної конференції з питань модернізації газотранспортної системи України у Брюсселі.

Шановні пані і панове!

Я, перш за все, хочу висловити щиру подяку всім організаторам сьогоднішнього заходу за їх гостинність, конструктивну налаштованість і, безумовно, за новий діалог, який розпочатий з Україною в напрямку модернізації та реконструкції газотранспортної системи.

Така налаштованість і готовність європейських партнерів співпрацювати з Україною надзвичайно важлива для нас сьогодні. Я думаю, що під час кризи кожна країна планує вийти сильнішою з цих викликів, з цих надзвичайних випробувань. Україна не є виключенням, і сьогодні під час кризи після 17 років незалежності України ми намагаємося модернізувати, реконструювати весь енергетичний сектор України.

Ми добудовуємо сьогодні великі гідроакумулючі потужності, ми будуємо нові блоки атомних електростанцій, ми сьогодні модернізуємо і реконструюємо теплові генеруючи потужності, нашу систему забезпечення громадян України теплом і гарячою водою.

Можу сказати, що це великий комплекс робіт, який ми сьогодні робимо, знаходимо для цього ресурси та організаційні можливості, незважаючи на важкі виклики кризи.

У той же час ГТС України працювала 17 років успішно, надійно, жодного перебою за останні 17 років не продемонструвала, крім в останній час політичного перебою, який відбувся на початку цього року, але я хочу підкреслити – він не технічний.

Сьогоднішня конференція є дуже важливою для нас, тому що енергетична безпека Європи є одним з таких викликів сьогодення, які потребують злагоджених дій і солідарного підходу України та ЄС.

Загальновизнаною відповіддю на цей виклик є диверсифікація джерел та ресурсів енергопостачання. Знову ж таки, Україна та ЄС мають спільну точку зору і з цього приводу.

Разом з тим глобальна фінансова криза вчить нас по-іншому дивитися на речі і за таких умов, мені здається, потрібно ще більш предметно подивитися на газотранспортну систему України, тому що під час кризи дуже важко вкладати гроші в нові глобальні проекти, а українська ГТС достойна того, щоб вкласти в неї гроші, вона буде функціонувати стабільно і давати необхідну віддачу.

Я хочу також сказати, що наша система є найпотужнішою у світі за обсягом транзиту, є своєрідним мостом між найбільшим газовидобувним регіоном – Росією, Середньою Азією та споживачами Європи.

Система технічно зв'язана з газовими системами сусідніх країн – Росії, Білорусі, Польщі, Словаччини, Угорщини, Молдови та Румунії. Основний потік експортних поставок російського газу до 19 європейських країн (це 80% всього обсягу) здійснюються через територію України – це майже все.

Розширення ГТС України з її величезним технічним потенціалом та розвиненою інфраструктурою не потребує значних капіталовкладень і є економічно дуже вигідним для всієї газової мережі Європи.

Спільна робоча група незалежних експертів ЄС та України, що проводила дослідження системи протягом 2002-2006 років, зробила висновок, що технічний стан транзитної системи України є задовільним і система може забезпечити транзит газу в обсязі 140 млрд. кубометрів газу на рік.

Ми знаємо, що сьогодні багато говориться про альтернативні шляхи постачання газу, які обходять Україну. Останній час ця тема стала досить популярною, багато говорять, але я хочу звернути увагу, що будівництво нових газопроводів – це десятки й десятки мільярдів доларів нових грошей, це колосальні інвестиції.

Але якщо в українську ГТС вкласти 5,5 млрд. доларів, то це дасть змогу збільшити пропускну здатність української ГТС на виході на 60 млрд. кубічних метрів.

Я хочу, щоб хтось мені назвав ще хоча б один більш ефективний з економічної точки зору і більш доцільний з економічної, а не політичної точки зору проект. І тому я, користуючись такою нагодою, хочу закликати інвесторів до співпраці в цьому напрямку.

Проте для проведення робіт з модернізації та розширення газотранспортної системи необхідно мати тверді гарантії з боку Росії та ЄС щодо обсягів транзиту газу територією України в довгостроковій перспективі.

Якщо вкладати ті гроші, які передбачені в систему модернізації і реконструкції, вкладати ті 5,5 млрд. доларів в збільшення обсягів транспортування, ми мусимо бути впевнені в тому, що транзит газу буде відбуватися територією України в повному масштабі.

На моє переконання, результати сьогоднішньої конференції мають забезпечити спільний внесок у справу енергетичної та економічної безпеки всього європейського континенту. Хотіла б зазначити, що довіра та увага Євросоюзу до української ГТС, засвідчені цією конференцією, не є безпідставними. Україна цілеспрямовано рухається в напрямку всеохоплюючого зближення з ЄС і послідовно здійснює заходи щодо інтеграції до енергетичного ринку Євросоюзу.

Дуже важливим кроком у виконанні цього завдання ми вважаємо приєднання нашої держави до Договору про енергетичне співтовариство. В Україні усвідомлюють усю складність роботи, яку необхідно виконати для набуття членства в енергетичному співтоваристві.

В першу чергу, це стосується приведення великого масиву українського законодавства в галузі енергетики – надання послуг, конкуренції та торгівлі – у відповідність до європейських норм і правил.

Іншим реальним кроком інтеграції енергетичних ринків має стати приєднання об'єднаної енергетичної системи України до співтовариства з координації передачі електроенергії.

Стратегія України щодо синхронного з'єднання наших енергетичних мереж залишається незмінною, і вона дає Україні дуже великий потенціал, тому що Україна може генерувати набагато більше електроенергії, ніж сьогодні споживає, мінімум на 30%.

Крім комерційної вигоди для обох сторін така синхронізація стане суттєвим фактором підвищення безпеки енергопостачання як України, так і об'єднаної Європи.

Ми також активно проводимо переговори щодо угоди про асоціацію між Україною та ЄС, працюємо над створенням розширеної та всеохоплюючої зони вільної торгівлі. Енергетичне співтовариство та інтеграція енергоринків є важливою складовою наших домовленостей. Виконання згаданих заходів практично пересуває європейське законодавче коло в енергетичній сфері із західного кордону України на східний, і Уряд України наполегливо працює над вирішенням цього завдання.

Саме тому, згідно з положенням пакету документів Європейської комісії, Україні відведено роль стратегічного партнера щодо здійснення європейської енергетичної політики.

Зокрема, стосовно участі у розвитку інфраструктури постачання вуглеводів. У зв'язку з цим очевидно, що розбудова та функціонування української ГТС на загальноєвропейських принципах та стандартах є гармонійною складовою загального процесу інтеграції енергоринків України до ЄС.

Ми прагнемо залишатися конкурентноздатним і підтримувати власну ГТС у надійному стані, що зміцнить статус української ГТС як стратегічно важливого чинника європейської енергетичної безпеки.

Модернізація української ГТС та її подальше функціонування на підставі норм та стандартів ЄС відкриває нові можливості, зокрема, у контексті збільшення обсягів транспортування природного газу, енергозбереження, а також зменшення викидів вуглецю в атмосферу.

Сьогодні вам буде представлено майстер-план модернізації української газотранспортної системи, спеціально підготовлений українською стороною до конференції. Крім того, буде підписана важлива для України, і я хочу вірити для ЄС, спільна заява учасників конференції.

Цей документ створює всі необхідні політикоорганізаційні передумови для започаткування комплексного та масштабного процесу реформування газотранспортної системи.

По-друге, спільна заява чітко фіксує, що ГТС України є і залишатиметься, відповідно до законів, які діють в Україні, державною власністю.

Крім того, заява, яку ми будемо сьогодні підписувати, висвічує довіру з боку ЄС до української ГТС як надійної системи транзиту газу європейським споживачам. Це фактично припиняє будь-які розмови щодо ненадійності газотранспортної системи України.

Заява надає сигнал усім потенційним інвесторам, які хочуть долучитися до цього процесу, що цей процес підтримується Європою, підтримується Україною і, переконана, також підтримується Російською Федерацією.

Заява, яку ми будемо підписувати, і наша робота засвідчують взаємне прагнення сторін до подальшої співпраці у контексті приведення стандартів функціонування ГТС та енергетичного сектору України в цілому до європейських стандартів.

Дуже важливо, що та декларація, яка сьогодні буде підписана, визнає ГТС України невід'ємною складовою загальноєвропейської енергетичної інфраструктури.

Сьогоднішні події створюють передумови для поступової інтеграції України до внутрішнього енергетичного ринку ЄС, сприятимуть набуттю членства в енергетичному співтоваристві для України. Думаю, дійсно, надзвичайно знакова подія сьогодні.

Крім того, ми віримо в те, що сьогоднішня наша зустріч, сьогоднішня конференція, підписані документи також закріплять готовність ЄС надати політичне, фінансове та технічне сприяння процесу інституційної та законодавчої адаптації України до законодавства Європейського Союзу.

Реалізація інвестиційних проектів щодо української ГТС дозволить залучити українські підрядні компанії, підрядні компанії інших країн для виконання робіт та здійснення відповідних постачань у рамках проектів, що, безумовно, пожвавить економічний сектор життя України і тих країн, які братимуть участь у такому масштабному проекті реконструкції і модернізації.

Я ще раз сподіваюсь, що наша конференція стане взірцем подібних заходів і в інших країнах. Я бажаю всім учасникам плідної роботи. І зі свого боку, як голова уряду України гарантую досить жорсткий контроль за чітким виконанням Україною власних зобов'язань у контексті приведення функціонування газового сектору до норм та стандартів ЄС.

Вірю в те, що така масштабна програма, яка сьогодні починається ЄС та Україною, дасть прекрасний сигнал всьому світові, що Україна – надійний партнер в енергетичному секторі.

Новини

9 Лютого 2024

Польські фермери заблокували рух усіх видів транспорту в бік Шегині

США запровадили санкції за порушення обмежень цін на російську нафту

Vale та Hydnum Steel вивчать можливість будівництва заводу з виробництва залізорудних брикетів

Tata Steel завершує злиття п’яти дочірніх компаній та скасовує злиття з TRF Limited

Світ перевищив критичне потепління на 1,5​​°C у 2023 році – дослідження

Україна збільшить експорт зернових – прогноз

США запровадили нові санкції проти російських діамантів 

Промвиробництво в Німеччині скоротилось на 1,6%

Voestalpine очікує на збільшення відвантажень у першому кварталі

Компанія Кропачова купила ліцензію на вугільне родовище в Донецькій області 

8 Лютого 2024

Тайвань розширює заборону на постачання високотехнологічного обладнання до РФ та Білорусі

ДМЗ наростив випуск коксу на 64,4%

У січні постачання сирої нафти на світовий ринок скоротилися

НБУ вивчає питання про обмеження карткових переказів через термінали

Велика Британія продовжить безмитну торгівлю з Україною до 2029 року 

НБУ розробив концепцію створення механізму страхування воєнних ризиків

ВСІ НОВИНИ ⇢