Як економічна криза вплинула на український бізнес

Точка зору

Сьогодні українська економіка переходить на стадію більш глибокого спаду, з впливом якого стикаються все більше підприємств. В цьому сенсі розвиток ситуації в Україні не особливо відрізняється від загальносвітової картини.

Цього тижня аудиторська компанія Ernst & Young за участі Європейської бізнес асоціації оприлюднила підсумки другого дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії". Перше було проведено в другій половині 2008 року.

В опитуванні, яке проводилося з 30 січня по 13 лютого, взяли участь 107 провідних українських та іноземних компаній, що працюють в Україні.

18% компаній представляють український бізнес, а інші 82% – це іноземні компанії, що працюють в Україні. Причому, 50% з них є глобальними компаніями.

50% учасників представляють малий бізнес (до 200 працівників), 27% є середніми компаніями (від 200 до 1000 працівників) та 23% – це великий бізнес (понад 1000 працівників).

18% з них працюють у роздрібній торгівлі, по 13% в нерухомості/будівництві та IT/телекомунікаціях, 10% у сфері фінансових послуг і страхування, 7% в енергетиці, на 6% у фармацевтиці та машинобудуванні, включаючи автопром.

Загальна оцінка ситуації

Вже за результатами першого дослідження, проведеного у другій половині жовтня 2008 року, 80% опитаних компаній заявили, що відчувають вплив економічної кризи на їхній бізнес.

Сьогодні, відзначають в Ernst & Young, українська економіка переходить в стадію більш глибокого спаду, з впливом якого стикаються все більше підприємств. В цьому сенсі розвиток ситуації в Україні не особливо відрізняється від загальносвітової картини.

На розвиток подій в нашій країні впливає глобальний економічний спад, який посилюється минулими очікуваннями подальшого росту і планами інвестицій в економіку, що розвивається.

Разом з тим, спостерігається ряд тенденцій, специфічних для української економіки. Україна зазнала бум бізнес активності протягом кількох попередніх років, і більшість компаній формували свої довгострокові плани та інвестиційні рішення, ґрунтуючись на очікуваннях збереження існуючого тренда.

"Коріння сьогоднішніх проблем української економіки – в незбалансованості фінансової системи, експортоорієнтованих ресурсних галузях, ринку готової продукції, орієнтованої на імпорт, а також політичної нестабільності. Найбільше на розвиток кризи в Україні впливають проблеми, характерні саме для української економіки", – йдеться у звіті.

В результаті, відзначають в Ernst & Young, бізнес в Україні приділяє більше уваги не проблемам глобального характеру, а вирішенню проблем, причини яких, в значній мірі, локального походження, як-то: девальвація гривні, різкі коливання валютних курсів, затримки платежів, політичні ризики, а також обмежений доступ до позичкових коштів.

В цілому дослідження показує, що вітчизняне бізнес-співтовариство стало більш песимістичним у прогнозуванні своїх фінансових результатів на 2009 рік.

Більшість респондентів передбачають зниження прибутку в 2009 році, у порівнянні з попереднім роком. Тільки одна третина очікує, що прибуток буде на такому ж рівні або навіть вище. 39% респондентів передбачають помірне зниження прибутку, у той час як 26% очікує, що зниження прибутку буде істотним.

За останні три місяці компанії більш чітко визначили прогнози свого прибутку на 2009 рік – як у бік суттєвого збільшення, так і погіршення.

Частина компаній, які вважають, що їх прибуток значно скоротиться, збільшилася на 16%. Разом, сьогодні 21% компаній очікує більш високого прибутку тоді, як в жовтні так вважали тільки 16%.

14% опитаних компаній вважають, що їхній прибуток буде зростати такими ж темпами, як і 2008 року, у порівнянні з 34% респондентів у попередньому дослідженні.

У той же час, тих, хто чекає на зменшення прибутку в 2009 році, збільшилася на 15% порівняно з жовтнем.

Як проявилася криза

У ході жовтневого дослідження найбільш актуальною назвали проблему скорочення обсягів продажу та рівня попиту. Сьогодні ж учасників дослідження найбільше турбує обмежений доступ до позикових засобів і капіталу, а також девальвація гривні.

"Ми стаємо свідками переходу України в наступну фазу економічної кризи, коли проблеми локальної фінансової системи та валюти, а також питання фінансування бізнесу і скорочення витрат компанії називають найбільш пріоритетними", – відзначають дослідники.

Обмежений доступ до фінансування не є єдиним симптомом погіршення ситуації. Обсяги продажів компаній продовжують скорочуватися – на це вказують 66% респондентів. Для порівняння, за результатами опитування в першій половині жовтня, тільки 44% респондентів мали скорочення обсягів продажів.

За останніми даними, 58% компаній вже спостерігали більш низькі обсяги продажів в 4-му кварталі 2008 року, в порівнянні з тим же періодом торік.

Ще більш важливою проблемою стають темпи скорочення продажів. В цілому, 65% респондентів, які відзначили скорочення продажів, вказали на зниження більш ніж на 10%, у порівнянні з 4-м кварталом 2007 року. Це істотно більше 25% відповіли так само в першій половині жовтня 2008 року.

49% респондентів скоротили обсяг виробництва з урахуванням зміни попиту, в той час як 16% компаній збільшили його, а 35% залишили без змін.

За оцінкою опитаних компаній, інші аспекти бізнесу також виявляють ознаки погіршення.

79% респондентів відзначили погіршення можливості доступу до позикових засобів і капіталом, 70% відзначили більш слабкі можливості інвестування в капітальні програми, а 69% відзначили послаблення касової позиції. Все це проблеми фінансового характеру.

У той же час, відзначили в Ernst & Young, респонденти налаштовані більш позитивно щодо нефінансових аспектів.

Так, 72% компаній відповіли, що не спостерігають змін у лояльності покупців, у той час як 12% навіть спостерігають поліпшення.

46% респондентів не відзначають змін в можливості реалізувати заплановану стратегію, а 9% упевнені, що у них зараз для цього є навіть більше можливостей.

37% компаній переконані, що їх можливості інвестувати в злиття та поглинання не зазнали змін, в той час як 15% зазначили, що в даному випадку їхні позиції покращилися.

32% опитаних не спостерігають змін в ситуації з новими можливостями для бізнесу, а більше чверті – 26% відповіли, що їхні позиції покращилися.

На думку аудиторів, такий оптимізм може частково пояснюватися тим, що нефінансові аспекти менше вимірних.

Кому жити добре

Дивно, але не всі компанії зазнають складності в існуючих умовах.

За даними Ernst & Young, 10% респондентів спостерігають підвищення доходів від продажу, і 5% відзначають поліпшення касової позиції, в порівнянні з ситуацією перед початком економічної кризи.

27% компаній в останньому кварталі 2008 року збільшили обсяги продажів, у порівнянні з таким же періодом роком раніше, а ще 15% зберегли ті ж обсяги. Це стало можливим завдяки бурхливому росту в докризовий період.

В цілому, 51% учасників опитування повідомили про скорочення обсягів продажів і попиту на їх продукти та послуги, у порівнянні з 56% у попередньому дослідженні.

"Крім існування особливих "нішевих" ринків, такі результати можуть бути пояснені збільшенням цін на товари та послуги компаніями, які намагаються таким чином знизити ризики, пов'язані зі змінами валютних курсів", – вважають дослідники.

Основна проблема – девальвація

У Ernst & Young виявили: більше всього український бізнес стурбований питанням девальвації гривні.

84% респондентів відзначили девальвацію серед найбільш актуальних проблем, з якими їм доводиться стикатися на нинішньому етапі, в порівнянні з 46% респондентів, які відзначили це питання в жовтневому дослідженні.

Проблема зниження обсягів продажів зайняв лише п'яте місце за кількістю відповідей.

Натомість 66% учасників дослідження занепокоєні затримками у платежах з боку партнерів і клієнтів, у порівнянні з 53% респондентів, що відповіли так само в жовтні.

Дослідження виявило, що українські компанії хочуть замість нестабільної гривні більш передбачувану валюту. Для цілей планування і бюджетування дві третини респондентів, плануючи свій бюджет на 2009 рік, не використовують гривню. Її віддають перевагу тільки 34% бізнесів.

Євро є найпопулярнішою валютою – її використовують 40% респондентів. Респонденти повідомили, що для цілей планування і бюджетування вони застосовують обмінний курс євро, середнє значення якого склала близько 10,40 гривень за євро за результатами опитування. Курс варіюється від 7,50 до 13,20 гривень за євро.

23% респондентів для цілей планування бюджету використовують долар США. За їх даними, що використовується при цьому обмінний курс коливається від 5,05 до 9 гривень за долар.

Для управління ризиками, пов'язаними з коливаннями обмінного курсу в протягом 2009 року, респонденти використовують такі заходи, як перехід на використання єдиної валюти для більшості операцій, щоденні операції з купівлі-продажу валют, а також прив'язку операцій до різних валют з метою домогтися більшої диверсифікації.

Зокрема, 33% респондентів відповіли, що будуть виробляти більше операцій з купівлі-продажу валюти з метою зниження відповідних ризиків. Ще 25% компаній зазначили, що вони будуть диверсифікувати свої ризики шляхом прив'язки своїх операцій до різних валют.

Реакція компаній на економічний спад

"Бізнес вибирає традиційні шляхи скорочення витрат: 80% респондентів повідомили, що скорочують або вже скоротили адміністративні витрати, 57% респондентів домовляються про кращих умовах з орендодавцями і власниками нерухомості, 51% респондентів підвищують ефективність операційної діяльності, 47% – проходять через скорочення кількості персоналу", – йдеться в дослідженні.

54% компаній, що взяли участь в огляді, намагаються скоротити операційні витрати, а 53% стурбовані збільшилася вартістю фінансування.

77% компаній відповіли, що в прогнозованих умовах будуть приділяти більше уваги скорочення витрат. Не дивно, що питання скорочення витрат лідирує серед відповідей про планованої реакції на зміну економічних умов. Цей індикатор не істотно змінився, у порівнянні з рівнем у жовтні (76%).

63% опитаних компаній повідомили, що будуть приділяти більше уваги управлінню ризиками. Це може пояснюватися збільшенням стурбованості у зв'язку з девальвацією гривні і затримкою платежів.

59% мають намір концентрувати більше зусиль на управління взаємовідносинами з покупцями, так само як і на управлінні робочим капіталом і готівкою грошовими коштами. За результатами минулого дослідження ніхто з респондентів не відзначив цих програм.

У той же час, більшість компаній ще не досягли точки закриття неприбуткових напрямків бізнесу. Тільки 18% і 6% відповідно повідомили про те, що вони закривають або продають частину свого бізнесу.

"Це найменш популярні опції серед заходів зі скорочення витрат, і на даний момент бізнес схиляється до інших можливих варіантів", – роблять висновок в Ernst & Young.

Новини

18 Квітня 2024

Укренерго поки що не планує обмежень енергопостачання для населення

Уряд Австралії надає великий кредит заводу з переробки високочистого глинозему

Споживання сталі у Польщі за підсумками 2023 року скоротилось на 11% 

Українська промисловість здатна забезпечити локалізацію локомотива на рівні 55%

Україна потребує альтернативних джерел енергії

В Україні зростає попит на електромобілі

BHP Billiton знизила видобуток залізної руди

Італійська Danieli збудує в Лівії завод з відновлення заліза

Байден запропонував підвищити мита на китайський імпорт сталі

Rio Tinto планує виробляти мільйон тонн міді у 2030 році

Vale збільшила видобуток руди 

Влада має вивести Україну з-під дії європейського екоподатку

УЗ продовжила заборону на перевезення до порту Чорноморськ

Екологічні фонди ЄС втрачають мільярди через зниження цін на вуглець

У березні експорт феросплавів впав до рекордного мінімуму

Росія знищила майже всю теплову генерацію України – Зеленський

ВСІ НОВИНИ ⇢