Володимир Саприкін: Участь Європи в роботі української ГТС неможлива

Точка зору

26 – 27 січня Президент України Віктор Ющенко здійснив робочий візит до Брюсселя, де провів зустрічі з керівництвом Євросоюзу, головою й представниками Єврокомісії та комісаром ЄС з питань зовнішніх відносин Бенітою Ферреро-Вальднер, присвячені темі «газової війни» з Росією та її наслідкам.

Про перспективи співпраці України і ЄС в сфері енергетики, що обговорювалися під час зустрічей Президента з єврочиновниками, запитав у керівника енергетичних програм Центру Разумкова Володимиром Саприкіним.

– Голова Єврокомісії Жозе Мануель Баррозу під час зустрічі з Ющенком у Брюсселі заявив, що Європа зацікавлена в об’єднанні української та європейської електричної та енергетичної мереж. На яких засадах може відбуватися таке об’єднання?

– На сьогодні газотранспортна мережа (України – ) напряму з’єднана з мережею країн-членів Європейського Союзу. Тут нема чого під’єднувати. Будь-яка інша трансформація, тобто

участь якихось західних компаній в роботі української транспортної системи неможлива, оскільки закон про трубопровідний транспорт забороняє приватизацію, оренду чи передачу на невідомих умовах у користування тощо.

Отже, сьогодні газотранспортна система під’єднана й ми співпрацюємо із західними країнами.

Що стосується електроенергетичних систем, то тут дещо гірше, однак перспективи є. На сьогодні ми з’єднані за рахунок експорту електроенергії з деякими країнами Центральної та Східної Європи. Однак це з’єднання здійснюється лише через так званий «Бурштинський острів» (Бурштинська електростанція (Івано-Франківська обл.) разом із прилеглою до неї електромережею та власними споживачами електроенергії в межах Закарпатської і частково Івано-Франківської та Львівської областей – ). Головним чином це викликано тим, що

повномасштабне з’єднання на сьогодні неможливе через суто технічні проблеми – через низьку якість українського струму тощо.

Тут потрібно робити «вставки» постійного струму, щоб можна було забезпечити технічні вимоги Європейського Союзу. Також потрібно підписати деякі юридичні документи, щодо об’єднання енергосистем.

І найбільш складний момент – проведення реформ і адаптація законодавства ЄС, законодавства України. Однак це можливо за кілька років.

– Чи можливе безпосереднє укладання угод між Україною та країнами Євросоюзу щодо транзиту?

– Це було б дуже вигідно Україні. Однак сьогодні ще діють правила Радянського Союзу, тобто фактично України начебто немає на мапі, а Росія підписує контракти з країнами Центральної й Східної Європи напряму, оминаючи Україну. І контракти, які підписав «Газпром» з країнам-членами Європейського Союзу на п’ятнадцять, двадцять, двадцять п’ять і більше років, передбачають саме такий варіант співпраці. Отже,

це було б корисним для України, якби Євросоюз підписував з нею транзитні угоди, однак це на сьогодні поки що малореально.

Учора міністри закордонних справ країн ЄС прийняли рішення про створення спеціального фонду, який фінансуватиме великі інфраструктурні проекти, зокрема, енергетичні в країнах-сусідах ЄС на півдні та сході. Що Україна здатна запропонувати з таких проектів і чи може наша країна розрахувати на отримання коштів від новоствореного фонду?

Безумовно, цей фонд створений для того, щоб фінансувати такі країни, як Україна.

Україна може запропонувати десь кілька десятків проектів співпраці з європейськими структурами, які будуть корисні не тільки Україні, але ще й і Європейському Союзу.

Один із таких напрямів – це модернізація газотранспортної системи.

– А чи не більше Європа зараз зацікавлена у створенні газопроводів в обхід України, для диверсифікації постачань? Чи не будуть саме такі проекти пріоритетнішими при виділенні коштів зі згаданого фонду?

Це питання інших фондів, які фінансують проекти членів Євросоюзу.

– Ющенко в Брюсселі заявляв, що Україна дотримуватиметься газового договору, укладеного між «Нафтогазом» і «Газпромом». А в Києві заступник голови Секретаріату Президента Олександр Шлапак учора відзначив, що відповідний договір може бути розірвано, якщо підтвердиться факт чинення тиску на керівника «Нафтогазу» Олега Дубину. То все-таки – чи може бути розірваний газовий контракт?

– Я вважаю, що перегляду угод не буде.

– Тому що це неможливо чи тому що чинити так неправильно?

– Це неможливо і неправильно – якщо Україна підписала, потрібно виконувати.

Новини

24 Грудня 2023

Криворізький залізорудний комбінат знизив виробництво аглоруди на 26,1%

ДТЕК розглядає можливість будівництва міні-АЕС на заміну ТЕС

Загальні інвестиції в інфраструктуру дунайських портів вже склали близько 100 млн дол

В Україні зареєстрували три нових індустріальних парки

Світова виплавка чавуну зросла на 0,1%

23 Грудня 2023

США почали термінові переговори з союзниками про передачу заморожених активів РФ Україні

Загарбники продовжують перешкоджати роботі МАГАТЕ на ЗАЕС

22 Грудня 2023

Порти Великої Одеси обробляють понад 900 вагонів із зерном щодня

Японія зменшила внутрішнє споживання сталі на 3,9%

В Україні за рік підключено понад 1100 нових зелених електростанцій

Румунський виробник сталі збільшує завантаження домни №5

Ворог обстріляв шахту на Донеччині: є загиблі

Уряд продовжив дію пільг на ввезення дронів

Турецькі металурги виробили 30,05 млн тонн сталі

НБУ готує новий механізм врегулювання військових ризиків

У порту Риги запустили регулярний контейнерний потяг 

ВСІ НОВИНИ ⇢