Нафтові санкції Росії: як мережі АЗС заробляють на лякалках агресора

Точка зору

Російські санкції та інцидент з "брудною" нафтою в Білорусі не вплинули на ресурсне наповнення українського ринку нафтопродуктів, однак це не завадило мережам АЗС отримати надприбутки.

В середині квітня український паливний ринок приголомшили дві новини. Спочатку Росія заявила про запровадження обмежень на постачання нафтопродуктів, а через день стало відомо про інцидент із "брудною" нафтою, яка порушила роботу місцевих НПЗ.

Оскільки близько 80% нафтопродуктів від загального обсягу імпорту ввозиться в Україну з Білорусі та РФ, наслідки для ресурсного наповнення ринку могли бути плачевними.

Страхуючи ризики вітчизняні оператори ринку за два тижні підвищили ціни на бензини та "дизель" в середньому на 1,5 гривні. Враховуючи складність ситуації, на той час такий крок виглядав більш-менш виправданим. Про можливе зростання цін попереджав навіть Антимонопольний комітет.

Утім, зараз ринок працює в звичайному режимі, дефіциту пального нема, Білорусь зняла усі обмеження, а санкції Росії виявилися не такими страшними, як їх малювали. При цьому ціни на стелах АЗС досі тримаються на постсанкційному рівні, забезпечуючи власників мереж надприбутками.

Як санкції Росії та скандал із забрудненою нафтою вплинули на український ринок нафтопродуктів і чому ціни на заправках не рухаються вниз вже другий місяць, в матеріалі ЕП.

Страхітливі санкції

18 травня прем’єр Росії Дмитро Медведєв повідомив про розширення санкцій відносно України, які стосуються, серед іншого, ринку нафтопродуктів. Передбачалося, що обмеження набудуть чинності з 1 червня.

З самого початку українські ЗМІ почали поширювати інформаційні меседжі, які не зовсім відповідали суті запроваджених санкцій. Зокрема, мова йшла про те, що з 1 червня Москва начебто вводить заборону на ввезення в Україну бензину, дизельного палива та пропану.

Насправді ж назвати забороною все це не можна, адже мова йшла про спеціальні дозволи від Міністерства економічного розвитку Російської Федерації на поставки таких товарів. Фактично – про додаткове ліцензування.

Опитані ЕП експерти паливного ринку припускали, що проблем із дозволами виникнути не повинно. Причина – найбільшими постачальниками нафтопродуктів з боку Росії є паливні гіганти "Роснефть" та "Лукойл".

Забігаючи наперед відзначимо, що у підсумку усі постачальники дозволи отримали, хоч не обійшлося у цій історії і без точкових обмежень, які розповсюджувалися на червень. Справа в тому, що Москва залишила за собою право переглядати квоти на постачання нафтопродуктів кожного місяця.

Важливо знати, що ані бензини, ані нафту, які також потрапили до санкційного списку, Україна з РФ не імпортує. Тому "російські" обмеження розповсюджувалися лише на дизпаливо та зріджений газ, які у паливному балансі України займають 42,7% та 30% відповідно.

 

Це означало, що проблем із бензинами виникнути не повинно. Однак вже через день після оголошення Росією про нові санкції, стався інший неприємний інцидент – Білорусь заявила про надходження "забрудненої" нафти з боку РФ.

19 квітня концерн "Белнефтехим" поскаржився на погіршення якості експортної нафти марки Urals. Окремі проби показували перевищення допустимої норми хлоридів в 100 разів.

Проблеми з нафтою змусили білоруську сторону 22 квітня заявити про обмеження експорту бензину і дизелю. В тому числі – до України. На вирішення проблем і відновлення постачань пішов місяць.

Точка неповернення

Саме в цей період ціни на стелах АЗС почали стрімко зростати, однак відкотитися до квітневих показників так і не змогли. Не дивлячись на те, що форс-мажорні обставини вже давно позаду і ситуація на ринку більш-менш стабільна.

Отже, на початку квітня літр бензину А-95 коштував на українських АЗС в середньому 28,65 грн, літр А-95 преміум – 29,79 грн. Такі показники зберігалися до середини місяця.

Перший незначний стрибок відбувся 19 квітня після оголошення Росією про нові санкції та новини з Білорусі.

 

Така ж ситуація в роздробі була на ринку дизельного пального. На початку місяця літр ДП в середньому коштував 28,34 грн, після 19 квітня — 28,51 грн.

Утім, вже на початку травня ціни на АЗС були суттєво вищими. Так, бензин А-95 коштував 30,34 грн за літр, А-95 преміум – 31,46 за літр, а дизпаливо – 29,92 грн за літр.

Динаміка цін на ринку автомобільного газу (LPG) протягом цього періоду була дещо іншою. Його вартість також зросла приблизно на 1 грн, але це підвищення було більш рівномірним.

Воно почалося ще на початку квітня і після новин з Росії та Білорусі стрімкого стрибка цін не відбулося. На початку квітня літр зрідженого газу коштував 12,61 грн, 22 квітня — в середньому 13,4 грн.

 

Таким чином всього за два тижні зростання цін на бензини та дизпальне в роздрібному сегменті становило в середньому 1,5 гривні. Що стало причиною такого зростання та чому ціни не повертаються на квітневі позиції?

Прибуток понад усе

Опитані ЕП експерти розійшлися у своїх оцінках щодо причин зростання вартості нафтопродуктів. Так, аналітик консалтингової групи Upecoвважає, що ціни підвищилися на фоні зростання котирувань на нафтопродукти на іноземних біржах.

"Котирування по базисах в Нідерландах та Італії формують ту ціну, за якою розраховуються наші оператори з виробниками і постачальниками закордонного пального на кордоні з Україною", – каже експерт.

Не погоджується із ним Сергій Сапегін, директор Науково-технічного центру "Психея": В незалежності від того, яка була ціна на зовнішніх ринках, оптовий внутрішній ринок в той час показав, що він стабільний і демонстрував тенденцію до зниження", – заявив експерт.

Такої ж думки дотримується і директор EXPRO Consulting Геннадій Кобаль. "На європейському ринку, звідки ми беремо котирування, ціна на нафтопродукти в той період навіть трохи знизилася. Все виглядає як спланована акція з утримання високих цін", – стверджує Кобаль.

При цьому усі без винятку експерти зійшлися на думці, що ціни на роздрібному ринку нафтопродуктів наразі завищені.

"Після зниження котирувань ціни на АЗС залишилися на старих показниках. Ми бачимо цю різницю, зараз вона становить приблизно 1,5 грн на літрі, і вона не є ринковою. Немає такого гравця, який би сьогодні першим пішов вниз", – заявив Сіренко.

За його словами, зазвичай таким драйвером була група Приват, але зараз навіть вони торгують з незвичною для себе маржою. "Сьогодні маржа відрізняється на 30-40% від тієї, яку зазвичай заробляють роздрібні оператори", – каже він.

Підвищення цін операторами у квітні-травні Сапегін пояснює ризиковими факторами.

"Був ризик порушення паливного балансу у зв’язку з "брудною" нафтою та санкціями Росії.

Цей ризик був закладений операторами в ціну. В результаті не дивлячись на те, що оптові ціни пішли вниз, роздріб залишився на квітневому рівні", – заявив він.

Чому ж оператори не поспішають знижувати ціни? "Зазвичай на них впливав Кабмін або АМКУ. У нас країна вже півроку знаходиться у стані виборів. Їм не до цих дрібниць. А на цих дрібницях українські родини могли б економити мільйони гривень", – заявляє Сіренко.

Насправді реакцію від влади українці таки дочекалися, хоча і з запізненням. Напередодні представник президента в Кабміні Андрій Герус закликав операторів знизити ціни на дизпаливо у відповідь на зниження цін в оптовому сегменті.

Герус повідомив, що протягом останнього місяця на ринку "дизелю" спостерігається суттєве зниження ціни у гуртовому сегменті.

За останні 2 місяці таке зниження становило 18% або майже 5 грн/літр. Він додав, що наразі роздрібна маржа становить 7,5 грн/літр, хоча раніше становила 5 грн.

Першими на заклик представника президента відреагували у компанії ОККО. Вже наступного дня мережа АЗС знизила ціни на дизпаливо одразу на 1 гривню, а бензини подешевшали на 50 копійок. Після цього вартість "дизелю" на ОККО зрівнялася з ціною мережі "Приват" Ігоря Коломойського, яка позиціонує себе як економ-сегмент.

Інші оператори поки не поспішають наслідувати приклад колег, хоча усі ринкові передумови для цього є. Можливо, це відбудеться найближчим часом.

Перед публікацією матеріалу з’явилася інформація, що як мінімум ще 7 великих мереж АЗС також почали знижувати роздрібні ціни на бензин та дизпаливо. Зокрема, крім ОККО ціни знизили такі мережі: WOG -1 грн/літр, Shell -0,7 грн/літр, UPG -0,7 грн/літр, Glusco -0,5 грн/літр, КЛО -0,6 грн/літр, Parallel -0,5 грн/літр та БРСМ -0,2 грн/літр.

Микола Топалов

Новини

18 Квітня 2024

Укренерго поки що не планує обмежень енергопостачання для населення

Уряд Австралії надає великий кредит заводу з переробки високочистого глинозему

Споживання сталі у Польщі за підсумками 2023 року скоротилось на 11% 

Українська промисловість здатна забезпечити локалізацію локомотива на рівні 55%

Україна потребує альтернативних джерел енергії

В Україні зростає попит на електромобілі

BHP Billiton знизила видобуток залізної руди

Італійська Danieli збудує в Лівії завод з відновлення заліза

Байден запропонував підвищити мита на китайський імпорт сталі

Rio Tinto планує виробляти мільйон тонн міді у 2030 році

Vale збільшила видобуток руди 

Влада має вивести Україну з-під дії європейського екоподатку

УЗ продовжила заборону на перевезення до порту Чорноморськ

Екологічні фонди ЄС втрачають мільярди через зниження цін на вуглець

У березні експорт феросплавів впав до рекордного мінімуму

Росія знищила майже всю теплову генерацію України – Зеленський

ВСІ НОВИНИ ⇢