Газ на авто б'є рекорди: що буде з цінами і чи не програє бензин

Точка зору

За останні кілька місяців автогаз значно подешевшав. Чи протримаються ціни на такому рівні і чи не призведе обвал до масового переходу автовласників на ГБО.

Водії часто сперечаються, чи шкодить автомобілю використання зрідженого газу. Одні впевнені, що газ псує двигун, інші — що все залежить від якості пального та компетенції осіб, які встановлюють спеціальне обладнання.

Незважаючи на це з кожним роком популярність зрідженого газу в Україні зростає. В першу чергу це пов’язано з його ціною.

За різними оцінками в Україні вже близько мільйона авто обладнані ГБО (газо-балонове обладнання — ЕП), але події останніх місяців змусили ще більшу кількість водіїв задуматися про модернізацію своїх залізних коней.

Справа у тім, що починаючи з листопада вартість LPG в Україні впала більш ніж на 5 гривень — в середньому до 10,5 грн за літр. Окремі мережі знижували ціну до 9,3 грн за літр. Це майже втричі дешевше за літр бензину марки А-95, хоча зазвичай ця різниця коливаласмь в межах 50-55%.

Чи збережеться таке співвідношення цін в майбутньому, чим воно викликано та чи не призведе це до масового переходу автовласників на ГБО, розбиралася ЕП.

Попит вгору, ціни вниз

За прогнозами "Консалтингової групи А-95", в 2018 році роздрібні продажі автогазу в Україні досягнуть 1,75 млн тонн, що на 10% більше, ніж роком раніше. В Європі за цим показником ми поступаємося лише Польщі та Туреччині.

Стрімке зростання попиту на зріджений газ останнім часом добре демонструють графіки, представлені нижче.

 

Зростаючий ринок зрідженого газу в 2017 році пригальмував через проблеми з інфраструктурою. У 2018 році була ймовірність повторення кризи, проте її вдалося уникнути.
Графік 2 - зростання ринку автогазу (тисяч т.)     

 

Тільки за останні 6 років ринок зрідженого газу в Україні зріс більше, ніж удвічі. Прогноз на 2019 рік — зростання триватиме, але темпи трохи уповільняться. Зокрема, в поточному році прогнозується споживання на рівні 1,85-1,89 млн тонн.

Не дивно, що ринок, який тільки формується, час від часу може лихоманити. Найбільш пам’ятною є ситуація, яка сталася у серпні 2017 року. Тоді за місяць ціни на заправках злетіли на 40% та досягли рекордної на той час позначки в 17 грн за літр.

Основними причинами такого "стрибка" були ажіотажний попит і дефіцит ресурсу, який виник як з вини постачальників, так і трейдерів. Згодом ціни на заправках вирівнялися.

На початку 2019 року автовласники стали свідками дзеркальної ситуації. Так, починаючи з листопада минулого року ціни на зріджений газ в Україні почали неухильно знижуватися. Якщо на початку листопада літр LPG коштував 16,4 грн, зараз — в середньому 10,65 грн.

 

Тренд на зниження цін демонстрували і бензини з дизельним пальним, про що раніше детально писала ЕП, але їхня динаміка була дещо іншою. Якщо за три місяці ціни на автогаз впали на 5 грн за літр, то бензин і дизель подешевшали в середньому на 3 грн за літр.

Ще більш цікаві цифри спостерігалися з початку року — ціни на зріджений газ продовжували стрімко знижуватися, а бензин і ДТ фактично "завмерли".

Так, починаючи з січня в роздрібі автогаз втратив понад 18% своєї вартості, а дизель і бензини близько 2%. З чим це пов’язано?

Зимова сплячка

Профільні експерти пояснюють таку різницю в цінах на нафтопродукти трьома основними факторами.

По-перше, доволі суттєвою залишається залежність України від російського та білоруського ресурсу, тому будь-які зміни на ринках цих країн призводять до відповідного корегування цін у нас.

"При цьому будь-яка зміна поведінки на європейських ринках немає жодного впливу на Україну, що є особливістю ринку зрідженого газу", — каже директор науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Другий, не менш важливий фактор — величезна кількість нелегальних заправок, які не обтяжують себе сплатою податків в повному обсязі, про що раніше детально писала ЕП.

"Щоб протистояти нецивілізованій конкуренції "білі" трейдери змушені реагувати на таку поведінку. Тому навіть якщо жодних економічних підстав для швидкого зниження немає, трейдери вимушені це робити щоб не втратити споживача", — пояснює Рябцев.

Ще один момент, який не варто скидати з рахунків — сезонність. На відміну від бензину і дизеля, які більш менш рівномірно торгуються протягом всього року, зріджений газ активніше продається в літні місяці.

"Початок року – період сезонно низького попиту, в цей час дуже загострюється конкуренція, що впливає і на ціни", — розповідає експерт Сергій Сапегін.

За його словами, в короткостроковій перспективі тенденція до зниження цін продовжиться, але темпи будуть сповільнюватися. "Різкого зростання найближчим часом очікувати не варто. В період низького сезонного попиту такого точно не буде", — додає експерт.

Така ситуація на ринку призвела до того, що на сьогоднішній день вартість одного літру бензину марки А-95 дорівнює ціні майже трьох літрів зрідженого газу. Чи не призведе це до масового переобладнання авто та переходу водіїв на газобалонне обладнання?

Бензин vs автогаз

Враховуючи рівень доходів середньостатистичного українця, а також високі ціни не бензини та дизель, такий варіант виглядає цілком ймовірним, адже дозволить економити значну частину сімейного бюджету.

Утім, за словами експертів, якщо переобладнання авто і відбудеться, воно точно не носитиме масового характеру.

"Безумовно, це вигідний процес і така тенденція спостерігається починаючи з 2008 року. Десять років поступово нарощується обсяг реалізації зрідженого газу і збільшується кількість авто, які переобладнані на використання ГБО", — каже Рябцев.

"Приріст був і минулого року, але темпи сповільнилися. Таких авто в Україна досить багато, за різними оцінками близько мільйона", — додає експерт. Але саме взимку, за його словами, приросту очікувати точно не варто.

Погоджується з ним і аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

"Січень-лютий — сплячі місяці, продається найменше. Але кожної весни зростання (кількості авто на газобалонному обладнанні — ЕП) є дуже відчутним. Ринок газу зростає, бензину — падає. За підсумками минулого року нічого не змінилося. Бензини втратили 7%, на таку величину зріс газ", — заявив Сіренко.

За словами Сапегіна, користувачі газобалонного обладнання вже навчені, що ситуація, коли співвідношення цін є таким великим може дуже швидко змінитися. "Різке зростання цін на автогаз може викликати будь-який ситуативний дефіцит. Це ми вже проходили", — каже експерт.

"Споживач перед тим, як ухвалювати якесь рішення все зважує і обдумує, тому я б не був таким категоричним. Не думаю, що в короткостроковій перспективі відбудеться масовий перехід", — підсумував він.

Микола Топалов

Новини

26 Квітня 2024

У Києві вже відновили 70% енергообладнання, пошкодженого російськими обстрілами

25 Квітня 2024

Модель економічного бронювання порушує основоположні принципи конституції – юрист

Тариф на світло треба поступово збільшити до ринкового – експерт

Сумихімпром після тривалої паузи відновив роботу

Україна може стати одним із найважливіших транспортних хабів Європи

НБУ погіршив прогноз зростання української економіки до 3%

Австралійська Mineral Resources збільшила видобуток літію

У НБУ очікують на уповільнення темпів інфляції

Нацбанк знизив облікову ставку до 13,5%

В Німеччині скорочується споживання сталі

SSAB очікує зниження цін на сталь у другому кварталі

Імпорт сталі до США у березні зріс на 1,5%

Нігинський кар’єр повторно виставили на аукціон за 26,32 млн грн

Україна продовжила антидемпінгові мита на імпорт арматури та катанки з рф

До порту Одеси прибув великий контейнеровоз з Китаю

Держава має прибрати перепони, які блокують інвестиції в розвиток зеленої енергетики – адвокат 

ВСІ НОВИНИ ⇢