Подробнее Запомнить город


Росія скуповує нафтові активи України

размер текста:

Про потенційний продаж 114 АЗС під брендом "Укртатнафта" говорили давно. Серед потенційних покупців називали російський "Лукойл". Але угода не відбулася через неузгодженість ціни. Після цього домовлятися с донецькою компанією вирішила "ТНК-ВР".

Український ринок роздрібної торгівлі нафтопродуктами входить у нову фазу перерозподілу власності. Загрузлі у банківські кредити незалежні оператори намагаються якнайшвидше розпрощатися з АЗС, які стрімко дешевшають.

Чергова "жертва" кризи - донецька компанія "Вік-Ойл", яка найближчим часом готується продати власну брендову мережу "Укртатнафта" російсько-британській "ТНК-ВР" за 50 мільйонів доларів.

Небувала кількість поглинань на ринку роздрібних мереж за останні півроку має просте пояснення. Свого часу їх власники вибрали тактику агресивного захоплення ринку, будівництва нових комплексів, що вимагало значних і, як правило, позичених коштів. Втім, фінансова криза внесла у ці плани суттєві корективи.

Вартість роздрібного бізнесу почала падати разом з ринком - подешевшала земля, зменшився попит на бензин. При цьому через девальвацію гривні майже вдвічі подорожчали взяті свого часу кредитні зобов'язання. Більшість власників зіткнулася з необхідністю позбавлятися активів.

Першою ластівкою стала "Альфа Нафта", господарі якої 2008 року продали свою мережу ANP з 500 АЗС групі "Приват", начебто намагаючись врятувати свій найбільший актив - "Укрпромбанк". Сьогодні вже достеменно відомо, що саме дотування нафтового бізнесу колишніх власників стало однією з причин краху цієї банківської установи.

Необхідність розраховуватися за зовнішніми боргами - причина продажу частки акцій західноукраїнського концерну "Галнафтогаз", якому належить мережа ОККО. Акціонером компанії стане Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР), який придбає за 50 мільйонів доларів 22% акцій.

Свого часу експерти досить скептично поставилися до цієї угоди, адже вся мережа ОККО була оцінена лише у 227 мільйонів доларів, що складає близько 840 тисяч доларів за автозаправну станцію. Однак зараз, на тлі подальшої стагнації ринку і можливої девальвації гривні, ці цифри виглядають більш ніж пристойно.

Про намір донецької компанії "Вік-Ойл" продати свій головний актив - роздрібну мережу "УТН-схід" (114 АЗС під брендом "Укртатнафта") говорили давно. Серед потенційних покупців називали російський "Лукойл". Але угода не відбулася начебто через неузгодженість ціни. Після цього домовлятися с донецькою компанією вирішила "ТНК-ВР".

Що змусило "Вік-Ойл" активізувати перемовини с потенційними покупцями, точно не відомо. Ймовірніше за все, ті ж причини - неможливість обслуговувати зовнішні борги і намагання власників рятувати інші напрямки бізнесу.

Свого часу "УТН-Схід" робила ставку на будівництво АЗС, для чого активно залучала кредити. З іншого боку, відомо, що власник "Вік-Ойл", Міжрегіональний інвестиційний союз, реалізує низку будівельних проектів, в тому числі і в столиці, які вимагають коштів.

За оцінками аналітиків компанії UPECO, ціна угоди може скласти до 50 мільйонів доларів.

"Наразі середня ціна АЗС складає близько 850 тисяч доларів. Це еквівалентно 95 мільйонам за всю мережу. Однак, скоріш за все, реалізується не весь пакет акцій, адже близько 27% у статутному фонді "ВІК-ойлу" контролює портфельний інвестор - чеський інфестфонд PPF Investment. Його позиція щодо угоди наразі невідома. Окрім цього, компанія має пасиви, які оцінюються десь у 200 мільйонів гривень", - стверджують аналітики компанії.

Стратегія росіян: налітай - подешевшало!

Якщо інформація про придбання мережі "Вік-Ойлу" компанією "ТНК-ВР" підтвердиться, угоду можна назвати більш ніж вдалою для російсько-британського холдингу. Після не надто успішного проекту із створення джобберської мережі "ТНК" на кілька років фактично згорнула експансію на внутрішньому ринку, обмежуючись хіба-що відкриттям декількох власних "брендових" комплексів.

Однак 2009 року "танкісти" вирішили поводити себе агресивніше. Місяць тому "ТНК-ВР Холдинг" на зборах акціонерів збільшив інвестиційну програму на 400 мільйонів доларів до 3,4 мільярда. При цьому головна ставка робиться саме на придбання нових активів.

Не обійшов цей процес і Україну. На початку 2009 року "ТНК" стала власником мережі "Золотий Гепард" (36 АЗС). Купівля мережі "УТН-Схід" дозволить впритул наблизитися до лідерів ринку. Крім того, нещодавно "ТНК-ВР" консолідувала майже 100% Лисичанського НПЗ, викупивши 25-відсоткову частку у свого давнього партнера - українського олігарха Віктора Пінчука.

Аналітики оцінили угоду у 150 мільйонів доларів, що також свідчить про падіння вартості українських нафтових активів. Раніше Лисичанский НПЗ оцінювався щонайменше у 1 мільярд доларів, а отже 25-відсотковий пакет мав коштувати близько 250 мільйонів.

Нова стратегія "ТНК" навряд чи залишиться непоміченою іншими російськими компаніями. Стабільний інтерес до українських мереж проявляють й інші гравці, наприклад, той же "Лукойл".

Більшість експертів сходяться на думці, що найближчими роками на ринку нафтопродуктів відбудеться остаточий перерозподіл власності. Гравці середньої руки, "затиснуті" дорогими кредитами і необхідністю рятувати інші види бізнесу, віддадуть мережі більш потужним компаніям, швидше за все, з російським корінням.

Наразі повторюється сценарій з нафтопереробними активами, найпотужніші з яких - Кременчуцький, Одеський та Лисичанський НПЗ - протягом 1990 років через фінансову скруту опинилися в руках російських структур.

Чи відреагує на це держава?

... ...
 


Комментарии
комментариев: 0

...
Новости партнеров


Дайджест
В Украине снова планируют существенно повысить ставки экологического налога, но при этом почти не направлять полученные деньги на охрану окружающей среды. Очевидно, задача такого налогообложения – закрывать дыры в бюджете
Спрос на нефть, резко упавший в пандемию, может восстановиться не раньше 2023 года, говорится в исследовании Argus Consulting. В 2020 году сокращение потребления аналитики оценивают в 8,3 млн б/с, или около 8% от уровня 2019 года.
24.09.20
24.09.20, Сегодня
Эксперты говорят, что на розничном рынке бензина и дизельного топлива уже не стоит ожидать снижения цен. И главный фактор – дешевеющая гривня.
Начало осени ознаменовалось амбициозными заявлениями сразу нескольких высокопоставленных чиновников и политиков относительно перспектив обновления устаревшего вагонного парка украинской железной дороги.
23.09.20
Во многих странах активно внедряют эксперименты по отоплению помещений водородом. Может ли водород заменить газ в Украине.
23.09.20, Дело
Спор между ЕС и Украиной относительно многолетнего моратория на экспорт леса-кругляка дошел до арбитражных слушаний.
21.09.20
Рынок недвижимости пострадал от коронакризиса не так сильно, как, скажем, туризм, или ивент-индустрия, но утверждать, что кризис на нем никак не отразился, было бы неправильно.
Только ленивый не обсуждает сейчас в Запорожье тему выбросов заводов. На острые вопросы запорожцев отвечает специалист в сфере внедрения новых экологических технологий для металлургии, генерального директора научно-производственного предприятия "Днепроэнергосталь" Вадима Осипенко.
18.09.20
На валютном рынке опять штормит: курс доллара пополз вверх, и гривня стала активно дешеветь. Всего за месяц украинская валюта упала в цене почти на одну гривню.
17.09.20
17.09.20, Капитал
Китайский рынок госзакупок является закрытым для других стран. Учитывая, что государство в Китае является основным инвестором в строительство инфраструктуры, то это приводит к развитию китайских компаний.
16.09.20
15.09.20
14.09.20
11.09.20
08.09.20
07.09.20
04.09.20
03.09.20
02.09.20
01.09.20
31.08.20
28.08.20
27.08.20


Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!