Богдан Соколовський: Питання перегляду контрактів обговорюється з "Газпромом" в нормальній атмосфері

Точка зору

Ситуація з розрахунками за газ, поставлений у квітні, виявилася критичною: не маючи необхідної суми, "Нафтогаз" погасив частину суми (близько $420 млн.) за рахунок попередньої оплати "Газпромом" послуг по транзиту за 2010 рік. В Секретаріаті президента діями уряду незадоволені і, незважаючи на те, що січневі контракти названі Тимошенко "перемогою", вимагають їх перегляду. Докладніше про подробиці переговорів між "Нафтогазом" і "Газпромом" читайте в інтерв'ю Уповноваженого президента з питань міжнародної енергетичної безпеки Богдана Соколовського інтернет-газеті "СЕЙЧАС".

– Богдане Івановичу, "Нафтогаз" шокував новиною про неможливість повністю розрахуватися у квітні за російський газ грішми. 420 млн. були погашені за рахунок авансових платежів за транзит майбутніх періодів. Ваш прогноз на травень: ситуація з розрахунками за "блакитне паливо" покращиться чи погіршиться?

– Ситуація покращиться не сильно. Я не знаю, кого шокував квітень, але ті, хто володіли інформацією, очікували приблизно такої ситуації. Причини дуже прості: по-перше, це – нереформований газовий ринок України. На внутрішньому ринку не створено сучасних взаємовідносин між постачальником, споживачем і транзитером, – відповідно, зростає заборгованість постачальника (НАКу).

По-друге, це – кабальні контракти (з "Газпромом" – "СЕЙЧАС") від 19 січня. Все це разом створює ситуацію, коли НАК "Нафтогаз" змушений працювати у борг. Така позиція не може задовольняти керівництво держави і, я переконаний, уряду.

– Перебуваючи у Швейцарії, Віктор Ющенко заявив, що використання авансових платежів за транзит майбутніх років призведе до відчуження активів "Нафтогазу" "іншою державою". Наскільки реальною є така загроза?

– Я абсолютно згодний з президентом, він є найбільш проінформованою особою у державі. Як інакше можна тлумачити той факт, що з кожним місяцем зростає кредиторська заборгованість НАКу? На сьогодні з фінплану "Нафтогазу" не видно реалістичного виходу із ситуації.

Кредиторська заборгованість має єдиний наслідок – банкрутство. Те, що державна компанія "Нафтогаз" не може бути формально збанкрутована за тими ж ознаками, що й інші комерційні компанії, – це одна річ. Але фактичний технічний дефолт, який все рівно за своїми наслідками може, не дай Бог, призвести до такого негативного наслідку, є очевидним.

– Чи не здається Вам, що "Нафтогаз", який підписав кабальні контракти з "Газпромом", свідомо заганяють у борги, щоб оголосити його банкрутом? Таке припущення висловлюють, зокрема, деякі аналітики, наближені до Тимошенко, російські експерти…

– Не так просто проголосити банкрутом формально державну компанію. Але фактично така загроза існує. З одного боку, у НАКу є серйозні кредити в західних банках, які були виправдані, з іншого – кредиторська заборгованість перед "Газпромом", яка є дуже серйозним пресом, з третьої – зобов'язання перед Євросоюзом в плані входження в спільний енергетичний простір, плюс певні зобов'язання із Спільної заяви від 23 березня (Декларація України та ЄС про модернізацію української ГТС – "СЕЙЧАС").

Усе це в сумі дає підстави для дуже серйозної стурбованості. В понеділок президент провів дуже серйозну, відверту нараду з цього приводу.

– Чи обговорювалося на нараді нагальне питання закачування газу до підземних сховищ? Чи було знайдено інші шляхи для його оплати, окрім використання майбутніх транзитних платежів?

– Тут є велика проблема. Якщо мова йде про закачування газу до підземних сховищ, то має бути зрозуміло, по якій ціні і, якщо це кредитування, на який термін. Із підписаних документів видно, що за квітень місяць як авансовий платіж за транзит не цього, а 2010 року зараховано понад $400 млн. Але ставку транзиту буде розраховано по формулі потім. Скажіть, чому вона сьогодні не розрахована, адже начебто записали у контрактах формулу, хоча вона, м'яко кажучи, не найкраща? По якій ціні газ буде закачуватися в ПХГ?

– Бютівець Сергій Пашинський стверджує, що газ для ПХГ коштуватиме $170 – за ціною літнього періоду…

– Я хочу бачити це на папері. Слова до справи не підкріпиш. Коли в контракті будуть чітко записані обсяги газу, які ми отримаємо у кредит, тоді можна розраховувати бюджет компанії і, відповідно, сплати до державного бюджету.

– Тобто Ви не проти цієї схеми – використання транзитних платежів майбутніх періодів – але навіть у Секретаріаті президента немає повної інформації про домовленості уряду Тимошенко з РФ?

– Я ніколи не скажу, що я "за" таку схему. Пророблялося кілька варіантів, але, на жаль, із "спадщиною" у газовому секторі нереально розрахуватися за один день. Треба робити правильні дії у цьому напрямку, щоб було зрозуміло, що ми за три роки вийдемо із цієї боргової ями. Ось чого добивається президент.

– На Вашу думку, дії уряду по використанню транзитних платежів майбутніх років суперечать Брюссельським домовленостям України?

– Без сумніву! Де-факто, вони суперечать хоча б тому, що у транзитної мережі немає приходу тих коштів, які потрібні для її нормального утримання, а тим більше – модернізації. В кінцевому рахунку, ми зав'язуємося з додатковою стороною – РФ, тому що вже від їх волі буде залежати, виконувати Україні директиву ЄС №55 (функції оператора газотранспортних мереж покладаються на окрему юридичну особу. – "СЕЙЧАС"), чи ні. Я не бачу у цьому якогось злого умислу з боку Росії, але доведеться йти на уклін і питати їх. А вони вже кажуть, що їм не подобається, щоб "Укртрансгаз" був відділений. Де-юре він і так відділений, але грошовий мішок з "Нафтогазом" у нього спільний.

– Президент на минулому тижні видав Указ, яким зобов'язав уряд протягом місяця розробити заходи по реалізації Брюссельських домовленостей. Невже Тимошенко зволікає з їх виконанням?

– Через два тижні після підписання Спільної заяви в Брюсселі президент скликав нараду і письмово звернувся до Кабінету міністрів з проханням внести пропозиції для формування плану дій щодо її реалізації, щоб потім зафіксувати цю позицію в указі. Всі мали можливість висловитися не через пресу. З того часу, на жаль, уряд зволікав: не сформовані умови участі підрядників та інвесторів. Хоча вже є інтерес з боку німецьких, швейцарських, польських, американських компаній, яких цікавлять умови участі у проекті, щоб заробити "копійчину".

У президента немає жодної інформації, які заходи в цьому плані вживаються урядом. Має бути оголошений тендер на виконання кожного проекту модернізації, наприклад, заміну компресорних станцій. Це – прозоро і забезпечить найвигідніші умови. Запропонують росіяни найкращі умови – значить, будуть вони. Можливо, тендер виграють австрійці, які мають унікальні технології і модернізували усю Східну Європу.

– Тобто, про якісь особливі умови участі РФ в проекті модернізації української ГТС не йдеться?

– Як тільки комусь почнуть створювати особливі умови – вважайте справу загубленою. Жоден європеєць, що поважає себе, не візьме на себе якійсь зобов'язання чи гарантії, якщо в когось – росіян, американців тощо – будуть особливі умови. Тому і був виданий Указ по ГТС, в якому президент просив уряд внести пропозиції по персональному складу групи моніторингу. Він ці пропозиції розгляне і, якщо вважатиме за потрібне, затвердить, доукомплектує або виключить когось звідти. Група моніторингу має інформувати як президента, так і українську спільноту про те, що робиться. Що тут поганого?

Коли починався переговорний процес з європейцями, ми взяли на себе зобов'язання до кінця 2009 року виконати усі формальності. Прем'єр також взяла на себе зобов'язання.

– Вочевидь, Юлія Тимошенко взяла на себе й інші зобов'язання перед Володимиром Путіним…

– Всяке може бути. Не схопивши за руку, не хочу це аналізувати. Біда нинішнього уряду у цьому контексті полягає у тому, що робота здійснюється похапцем, несистемно. Біда особисто Юлій Володимирівни у тому, що її фізично не вистачає на забезпечення системності.

– Всередині країни президент і Ви неодноразово критикували 11-річні контракти між "Нафтогазом" і "Газпромом", але під час закордонних візитів Віктор Ющенко дуже обережно висловлювався щодо їх ревізії. Все ж таки, президент планує переглядати січневі контракти чи ні?

– Де-факто контракти вже зазнали змін. Ми не виконуємо положень щодо обов'язкового відбору газу, штрафних санкцій наразі на нас не накладено. По якості газу також є питання, бо склалися більш м'які умови, ніж передбачені контрактами. Але те, що контракти невигідні, вже ні у кого сумнівів не викликає. Всі наші зобов'язання чітко зафіксовані, а перед нами – ніяк. Асиметрія ризиків – на порядок.

Отже, треба переглядати деякі положення. Позиція Ющенка є дуже конкретною і акцептується в Європі абсолютно позитивно: однозначно, ми виконуватимемо контракти навіть в такому найгіршому вигляді. Але ми намагаємося переглянути в спокійній атмосфері їх окремі положення, наприклад, по формулі на тариф, по обсягах відбору газу, по умовах контролю кількості і якості на вході в українську ГТС та цілу низку інших положень.

– Що конкретно робиться для перегляду контрактів?

– Питання в такій площині регулярно ставиться керівництвом НАКу на переговорах з "Газпромом". За моєю інформацією, це обговорюється в більш-менш нормальній атмосфері. Поки що позитивних наслідків для нас немає, але атмосфера більш конструктивна, ніж була на початку січня цього року.

– Напевно, перегляду контрактів слід очікувати вже після президентських виборів?

– Не думаю, що це ліпше. Найгірше – це персоніфікація співпраці. Кому ви газ поставляєте – Ющенку чи українському народу і промисловості? Так само неприпустимим буде не брати штрафні санкції, тому що хтось разом із Юлією Володимирівною.

Новини

21 Січня 2024

Мінекономіки окреслило стратегію економічного зростання України на 2024 рік

20 Січня 2024

В Україні запропонували збільшити податок тим, хто заробляє від 20 тисяч гривень

Мінінфраструктури поглиблює співпрацю з німецьким бізнесом для збільшення інвестицій у відбудову

19 Січня 2024

Виручка від експорту плоского прокату за рік скоротилась на 42,2% 

Україна скоротила імпорт коксу на 8,5%

Ціни на електроенергію в Європі нижчі, ніж в Україні

Надходження валюти від експорту залізної руди впали за рік на 40%

HBIS Serbia продовжить роботу на одній доменній печі

Уряд ОАЕ запровадив мито на експорт металобрухту замість заборони

Укренерго очікує зниження споживання, дефіцит електрики не прогнозується

Ціни на автогаз у мережах АЗС продовжують знижуватись

У минулому році Запоріжсталь розпочала виробництво 14 нових видів продукції

Україна суттєво скоротила експорт титановмісних руд і концентрату

Нафтогаз розраховує на збільшення обсягів іноземного газу в українських ПСГ

Румунські фермери припинили блокаду пункту пропуску на кордоні з Україною

Tata Steel обговорює з профспілками закриття двох доменних печей на заводі в Уельсі

ВСІ НОВИНИ ⇢