Подробнее Запомнить город


Влада: потрібне «перезавантаження»

08.04.09 , День
размер текста:

Президент Віктор Ющенко запевняє: криза українського політикуму диктує необхідність кардинального оновлення всіх державних інститутів і якщо цю аксіому у Верховній Раді зрозуміють вірно, Україна отримає унікальний шанс подолати магістраль конституційного оновлення і наблизиться до побудови політичної системи європейського зразка. Проте з ідеєю «перезавантаження» системи влади згодні далеко не всі парламентські гравці. Чому — з’ясовує «День».

Навіщо Україні конституційна реформа? Хто повинен формувати уряд, і чи потрібна народним депутатам недоторканність? На ці запитання, що актуалізувалися з подачі глави держави, Віктор Ющенко відповість у ході регіонального турне.

Президент учора відвідав Одеську область, потім здійснить низку візитів до інших міст для того, щоб пояснити людям свою позицію про необхідність оновлення Конституції.

Головні аргументи Президента «за» — його проект Основного Закону і переходу до двопалатного парламенту: це врівноважить усі гілки влади і дасть рядовому виборцю більше впливу на свого депутата. Крім цього, за словами пана Ющенка, нова Конституція дасть пересічним громадянам право подавати свої закони в парламент. Щоправда, для цього потрібно зібрати сто тисяч підписів. А півтора мільйона автографів — уже дають право пропонувати зміни до Основного Закону.

До речі, напередодні стало відомо, що законодавчо-конституційне дітище гаранта Міністерство закордонних справ України передало на розгляд Венеціанської комісії. Цікаво, який «діагноз» конституційним ініціативам Віктора Ющенка поставлять незалежні експерти?

Проте крайня необхідність реформування Основного Закону — не єдина актуальна нині тема. Учора в політичних та експертних колах продовжувалися палкі дискусії щодо ініціативи Віктора Ющенка — проведення одночасних дострокових президентських і парламентських виборів. У Президента, щоправда, є умови — внести зміни до закону про вибори, перейшовши на пропорційну основу і відкриті партійні списки. Крім того, Ющенко наполягає на скасуванні депутатської недоторканності. Прес-секретар глави держави Ірина Ванникова підтвердила «Дню», що глава держави вже наступного тижня винесе на розгляд депутатського корпусу законопроект про зміну виборчої системи. «Для Президента України оновлення політичної системи держави є стратегічним суспільним пріоритетом. Глава держави вважає, що криза українського політикуму диктує необхідність кардинального оновлення всіх державних інститутів. Віктор Ющенко сподівається, що політичні сили в парламенті реально підтримають «перезавантаження» політичної системи держави», — заявляє Ірина Ванникова. «Президент переконаний, що компроміс — це дорога з двостороннім рухом, якщо в парламенті цю аксіому зрозуміють вірно, Україна отримає шанс подолати магістраль конституційного оновлення і наблизиться до побудови політичної системи європейського зразка», — підсумувала прес-секретар гаранта Конституції.

Лідер Партії регіонів Віктор Янукович заявив, що його фракція готова підтримати закони про відкриті виборчі списки і зняття депутатської недоторканності, якщо таки буде прийняте рішення про одночасне проведення дострокових виборів Президента і Верховної Ради. А ось у пропрем’єрському таборі, як то кажуть, крутять носом: перший заступник лідера БЮТ Андрій Кожем’якин зауважив, що «біло-серцеві» залишаються противниками дострокових пакетних виборів.

Аргументи «за» і «проти» як конституційної реформи, так і президентсько-парламентських виборів — у поглядах експертів, опитаних «Днем».

Віталій КУЛИК, директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства:

— На мій погляд, Президент, запропонувавши провести так звані пакетні — парламентські й президентські вибори, використав дуже вдалий психологічний крок. Віктор Ющенко перехопив ініціативу. Багато політичних сил вказували Президенту на необхідність дострокових президентських виборів або ж позачергових виборів до ВР, намагаючись таким чином видавити Президента з гри. Президент же запропонував сумістити ці вибори, зрештою, разом із пакетом змін до виборчого законодавства. Безумовно, для затвердження такого рішення необхідна політична воля. Однак зараз звинувачувати Президента в тому, що він тримається за владу, намагається її узурпувати практично неможливо. Навіть Конституція, проект якої глава держави вніс на розгляд депутатського корпусу, потрібно визнати, написана не з погляду влади особисто Ющенка. Єдиний пункт, до якого можна пред’явити деякі претензії — це пункт про сенаторів.

Тому зараз і опозиції, і особливо Юлії Володимирівні буде досить складно грати на цьому полі — вона вимушена доводити мотивацію своєї відмови від дострокових парламентських виборів. Юлія Володимирівна чудово розуміє, що якщо вона залишить посаду, яку обіймає, і піде в опозицію, вона не зможе розрахуватися повною мірою зі своїми політичними інвесторами. Ті, хто вкладав гроші в її виборчу капанню, по суті, вимагають від неї, щоб вона залишилася при владі, оскільки в такому випадку Тимошенко забезпечує їм можливість впливати на прийняття соціально-економічних рішень. Крім цього, опозиційний майданчик конкурентний — тут багато нових, мобільних гравців, їй буде досить складно на цьому полі грати. Вже зараз ми бачимо зниження рейтингу Тимошенко і підвищення рейтингу Яценюка, який, за великим рахунком, грає і на її полі в тому числі.

Президент, як відомо, заявляючи про готовність до дострокових президентсько-парламентських виборів, по-перше, вимагає ліквідації депутатської недоторканності, по-друге — внесення змін до виборчого законодавства. По суті, говорячи про необхідність скасування недоторканності, Віктор Ющенко не сказав нічого нового. Стосовно цього питання у Верховній Раді є консенсус, як і щодо питання необхідності реформування виборчого законодавства. Більшість фракцій заявляють про підтримку системи відкритих списків. Тож, Президент озвучив лозунги, що лунають у ВР, деякий парламентський тренд. Тому не прийняти пропозиції Президента просто неможливо.

Що ж до Партії регіонів, то ситуація з її позицією складніша, оскільки ПР нині перебуває, я б сказав, на політичному шпагаті. У них помітно загострилася конкуренція внутрішньопартійних груп. У Партії регіонів відбувається перетягування каната між тими, хто готовий домовлятися з Тимошенко і йти на конституційну реформу з фактичним виведенням із гри президентської посади, і тими, хто все-таки сподівається створити коаліцію проти Тимошенко в майбутньому парламенті.

Яка шалька терезів переважить? Я гадаю, позиція Рината Ахметова, який заявив про готовність співробітничати з урядом у питанні подолання кризи, зіграла ключову роль у згортанні акцій Партії регіонів на всій території України. Група Ахметова виступила проти дестабілізації. Разом із тим, я б не переоцінював готовність пана Ахметова йти на серйозні домовленості з Юлією Володимирівною. Він чудово розуміє, що стратегічного альянсу ПР і БЮТ не буде як у нинішньому, так і в майбутньому парламенті навіть після пакетного обрання Президента та ВР. Безперечно, можливе ситуативне союзництво цих політичних сил, але все-таки вони будуть нарізно.

Неможливо вирішити економічну кризу без стабілізації політичної системи. Тут потрібна консолідація влади в умовах існуючої Конституції, або зміна Конституції, причому, я б сказав, — більше духом права, ніж буквою закону.

У цій ситуації Президент абсолютно правий, вимагаючи негайного розгляду конституційного проекту. Але, на мій погляд, неможливо прийняти конституційні зміни до президентських виборів. Причина? По-перше, абсолютно полярне бачення, по-друге — неготовність сторін до укладання стратегічних договорів. БЮТ і Партія регіонів бояться, що вони один одного «кинуть». І ця боязнь, ця атмосфера тотальної недовіри присутня в парламенті практично в усіх фракціях. Кожна фракція боїться, що її зрадять, здадуть, відсунуть і конституційні зміни в результаті виявляться не на їхню користь. З урахуванням цього, я гадаю, що питання конституційної реформи буде відсунене на 2011—2012 рік.

Василь СТОЯКІН, директор Центру політичного маркетингу:

— Відверто кажучи, я не розумію суті президентської пропозиції. Що Віктор Ющенко має на увазі під достроковими президентськими виборами? Це що, 16 січня? Адже в цьому питанні намітився певний консенсус політичних сил стосовно того, що вибори глави держави відбудуться 25 жовтня. Це рішення, як відомо, 401 голосом підтримала Верховна Рада.

Якщо говорити про дострокові парламентські вибори, а саме відсутність юридичної аргументації, то зауважу, що в цьому контексті ситуація мені до болю нагадує 2007 рік, коли Ющенко і Блок Тимошенко були зацікавлені в проведенні позачергових виборів, на відміну від інших політичних сил, які, проте, пішли назустріч. Нині ситуація приблизно така сама: Ющенко і Партія регіонів вважають доцільним проведення дострокових виборів до ВР, а БЮТ — проти. Політична аргументація з боку Президента і Партії регіонів очевидна.

Розвиток подій, коли Партія регіонів повністю заблокує роботу парламенту на місяць (нагадаємо, якщо впродовж 30 днів ВР не проводить засідання, у глави держави з’являється конституційна підстава для підписання указу про дострокове припинення повноважень єдиного законодавчого органу країни. — Авт.), цілком допустимий. Однак виникають сумніви, чи зважиться на такі дії Партія регіонів? Якби вони дійсно прагнули б домогтися позачергових виборів, власне кажучи, і блокувати нічого не потрібно було б — вистачило б складання депутатських повноважень (підставою для проголошення дострокових виборів є складання мандатів 150 депутатів, у той час як фракція ПР налічу 175 осіб).

За наявності бажання достроково припинити повноваження нині діючого парламенту можливо. Чи підкріплене це бажання політичною волею? Поки що ця воля не простежується. Все-таки ні в Януковича, ні в БЮТ, скажімо так, мотивації не вистачає.

Всі мої колеги в один голос твердять, що не розуміють логіку поведінки Януковича. Чого він хоче? Створюється таке враження, що Партія регіонів просто демонструє виборцям, що вони живі, що вони ще не вмерли. Всю зиму спали, а тут прокинулися і боремося проти «антинародного режиму». Відверто кажучи, ефективність дій Партії регіонів дуже й дуже сумнівна, хоча б тому, що ці дії непродумані.

На мій погляд, дискусії щодо дати виборів розгорнулися через те, хто балотуватиметься на них від групи Ющенка. Якби вибори проходили в січні 2010 року, міг би висувати свою кандидатуру і сам Ющенко. У крайньому випадку, Яценюк як його особистий представник. Якщо ж вибори відбудуться в жовтні, то навіть Яценюк уже не може розраховувати на гідний результат і його функція, по суті, буде технологічною, оскільки Ющенку необхідно буде домовлятися з Януковичем.

Соціологи фіксують падіння рейтингів Тимошенко і Януковича й їхні рейтинги вже ніколи не повернуться до минулого рівня. Іншими словами, для них це останній шанс.

Разом із тим, у нових політиків великих шансів немає. Виділити можна хіба що Яценюка, однак відразу ж варто сказати, що в Арсенія Петровича немає власного електорату. Він абсолютно все отримав від Ющенка, і виборці Яценюка — це виборці, які хочуть проголосувати за Віктора Андрійовича. Щоправда, не за того, який зруйнував їхні очікування, а за нового — такого, який їх ніколи не зрадить.

У нас є три основні групи виборців. Виборці Януковича, Тимошенко і Ющенка — Яценюка. Тож, боротьба вестиметься між цими трьома групами. Проте також потрібно зауважити, що нині налічується найбільша кількість виборців, які не визначилися. Ця група наближається до рейтингів Яценюка, а, можливо, навіть Тимошенко. Однак специфіка цих виборців полягає в тому, що вони абсолютно точно не перейдуть усі разом дружно на бік якого-небудь нового політичного проекту.

На мій погляд, досить високі шанси міг би мати, допустимо, Анатолій Гриценко, але в нього є істотні іміджеві обмеження, і, передусім, відчувається відсутність ресурсу. Разом із тим, на мій погляд, проект Гриценка є вельми перспективним. Ще більш перспективним міг би бути якийсь південно-східний проект, що відібрав би голоси радикальних виборців Януковича. Чому такий проект досі не з’явився? Відверто кажучи, я сам до кінця не розумію, чому.

Там є два проекти — Партія регіонів і Компартія, більше нічого й нікого немає, хоч зменшення довіри до Януковича видно неозброєним оком. На Заході Секретаріат Президента збив досить-таки цікавий проект Тягнибока, який є більшою мірою віртуальним, як віртуальним є і його перемога в Тернополі. Не виключено, що до виборів з’явиться такий самий віртуальний проект і на південному сході.

... ...
 


Комментарии
комментариев: 0

...
Новости партнеров


Дайджест
26.05.18, Сегодня
Сейчас на 100 работающих украинцев приходится 95 пенсионеров.
В каких изменениях нуждается принятый в первом чтении закон О валюте.
Верховная Рада собирается утвердить бюджетную резолюцию на 2019-2021 годы. Что ждет Украину в эти три года?
Украинци вернулись к покупательной способности 2013 года.
25.05.18
25.05.18
Наприкінці квітня Мінекономіки внесло до Верховної Ради України “геніальний" за змістом та помпезний за назвою законопроект №8318 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективного функціонування Експортно-кредитного агентства (ЕКА)”.
Германия может поддержать Северный поток-2, несмотря на жесткую позицию США.
25.05.18, Сегодня
ЕСПЧ признал запрет продажи земли нарушением из-за двух пенсионеров.
Верховная Рада собирается утвердить бюджетную резолюцию на 2019-2021 годы. Что ждет Украину в єти три года?
25.05.18, Сегодня
Эксперты советуют подходить к вопросу комплексно.
Чиновники строят планы по модернизации и возрождению украинского авиастроения. Помимо выпуска новых вертолетов и самолетов, правительство надеется вывести эту продукцию на внешние рынки.
24.05.18
23.05.18
22.05.18
21.05.18


Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!