Подробнее Запомнить город


Українська труба «розшириться»?

25.03.09 , День
размер текста:

Україна та Європейський Союз завізували спільну декларацію про участь міжнародних інвесторів у процесі модернізації вітчизняної газотранспортної системи. На думку української сторони, документ допоможе оновити транзитну систему, залишивши її при цьому у власності держави. Крім того, підписання газової декларації у Києві розцінили як свідчення довіри з боку ЄС та гарний шанс «припинити всі розмови щодо ненадійності газотранспортної системи України». Невже вітчизняну трубу й справді модернізують, зроблять «прозорою» і убезпечать її від зазіхання росіян? Про реальну значимість декларації та можливі практичні наслідки її реалізації «День» запитав експертів.

Володимир САПРИКІН, директор енергетичних програм Центру імені Разумкова:

— Якщо абстрагуватися від ЄС та Росії, то можна побачити, що українська влада заявила про існування політичної волі для реформування газового сектору. Цієї волі не було 17 років! І якщо сказане справдиться, то Україна розпочне імплементацію газових директив ЄС. Якщо їх ще й виконуватимуть, то в Україні з’явиться дійсно конкурентний, прозорий газовий ринок. Щодо проблемних моментів зустрічі, то всі помітили, як російська делегація грюкнула дверима. На мій погляд, у даному випадку існують певні недоречності. Не слід було готувати документи лише у форматі ЄС—Україна. Чому? Бо, наприклад, для збільшення транзитних можливостей України без діалогу з Росією не обійтися. Отже, потрібно шукати спільну мову у форматі трикутника Україна—ЄС—Росія.

Геннадій РЯБЦЕВ, заступник директора науково-технічного центру «Психея»:

— Підписання декларації — тільки перший крок на шляху реформування ГТС. Потрібно зачекати, коли ж буде зроблено конкретні кроки для цього, які конвертують добрі наміри у реальну модернізацію. Варто сказати, що до цих пір у нас такі декларації не приносили жодного практичного результату. Стосовно ролі у цьому процесі Росії, то, на мою думку, вона не буде заважати. Модернізація ж української ГТС не означає обов’язкове збільшення її транзитних потужностей. Існує проектна пропускна спроможність, яку можна збільшити, якщо збудувати біля основних газо- і нафтопроводів кілька нових труб. Або ж збільшити діаметр вже існуючого трубопроводу чи підвищити тиск перекачування газу в системі. Але ж для цього потрібна згода Росії у вигляді гарантій збільшення обсягів транзиту енергоресурсу українською територією, що можливо у випадку зростання газових апетитів Європи. А цього поки що не відбувається.

Сергій ЄРМІЛОВ, екс-міністр палива та енергетики:

— Сподіваюся, що тепер знайдуться кошти на модернізацію ГТС без додаткових умов, про які йшла мова при розгляді попередніх меморандумів (обов’язкова корпоратизація, приватизація чи передача комусь права власності). Стосовно технічного стану української ГТС, то, на мою думку, вона у кращому стані, ніж сусідня російська, яка теж потребує додаткових коштів на оновлення. І це випливає з того, що російська ГТС будувалася раніше, ніж наша. Однак модернізація тільки української ГТС без російської не приведе до підвищення надійності постачання газу до Європи. Тому Росія має модернізувати свою газотранспортну мережу до сучасного стану, а Європа має розглядати разом українську та російську ГТС.

Валерій БОРОВИК, голова правління альянсу «Нова Енергія України»:

— Я розцінюю підписану декларацію як загальні декларативні принципи. А давайте станемо на місце інвестора, який готовий сьогодні вкладати кошти у вітчизняну ГТС. Що він бачить? Він спостерігає нестабільну політичну ситуацію в країні, відсутність компромісу між різними гілками влади та нестабільну ситуацію на фінансових ринках світу. За таких умов великі кредити під різні проекти виділяються, тільки якщо існує можливість отримати великий прибуток. Через це я б боявся швидких результатів домовленостей з газотранспортної системи. Сьогодні ширяться чутки і розмови про те, що буде проведено великий тендер, у результаті якого виділять одну компанію-переможця на реконструкцію всієї ГТС і одного інвестора чи пул інвесторів. На мою думку, це неправильний підхід. У нас вже існує гіркий досвід проведення тендеру по величезній території чорноморського шельфу. Якщо це повториться, то країна віддасть найпривабливішу та найперспективнішу частину нафтогазового комплексу в одні руки.

Щоб цього не сталося, пропоную зробити максимально прозорий тендер, чітко виписати всі його умови. Оскільки ж проект дуже великий і затратний, то він складатиметься протягом року як мінімум. За цей період можна реконструювати 70% двох-трьохкомпресорних станцій, які нині в найгіршому стані, на умовах співпраці з інвесторами. Мова йде про те, що держава повинна дозволити різним компаніям (інвесторам) продемонструвати себе в процесі реалізації пілотних проектів.

... ...
 


Комментарии
комментариев: 0

...
Новости партнеров


Дайджест
Отечественная внешняя торговля представляет собой историю неуспехов, а порой - и откровенных провалов. Почему наша страна не умеет защищать свои экономические интересы, и есть ли шанс исправить эту ситуацию.
Подземные хранилища газа в Украине забиты под завязку, но само топливо дорожает. В ближайшие месяцы его стоимость может достичь 7-8 тыс. грн за 1 тыс. кубометров.
В отличие от финансового кризиса 2008–2009 годов, когда глубокий спад спроса (и соответственно — цен) наблюдался по всем сырьевым товарам, последствия пандемии COVID-19 для отдельных частей сырьевого рынка оказались различными, отмечает в своем новом докладе Всемирный банк.
21.10.20
21.10.20, Газета.ru
Цифровизация бизнеса приведет к потере 85 млн рабочих мест в 26 странах мира, предупреждают эксперты Всемирного экономического форума в докладе "The Future of Jobs 2020". Это произойдет уже в 2025 году.
Европейские партнеры требуют от Украины более жесткого налогового контроля для украинских бизнесов – и стандарты BEPS должны его обеспечить. Но следствием может стать эмиграция бизнеса
20.10.20
БізнесЦензор зібрав коментарі від трьох українських підприємств – ЗТР, Укрелетроапарат та концерну НІКМАС – щодо проєкту закону про локалізацію. Резюме: Україна запускає те, що у всьому світі діє вже давно.
Офис президента обнародовал все пять вопросов, которые будут заданы украинцам в день голосования на местных выборах 25 октября. Один из них касается создания свободной экономической зоны на Донбассе.
19.10.20
"Зеленый" водород – экологически чистое топливо, которое может заменить ископаемые источники энергии уже в ближайшем будущем. Какие источники водорода существуют, и почему это топливо перспективно для Украины.
Алюминий подорожал до максимальных значений за полтора года. Стоимость металла на LME достигла 1863 долл/тонну за счет активного спроса в Китае и ослабления курса доллара.
16.10.20
"Банковская реформа" Валерии Гонтаревой и членов ее команды Якова Смолия и Екатерины Рожковой не была успешной. Создается впечатление, что предыдущие пять лет вся финансово-банковская система работала против отечественных производителей.
15.10.20
13.10.20
12.10.20
09.10.20
08.10.20
06.10.20
05.10.20
02.10.20
01.10.20
30.09.20
29.09.20
28.09.20
25.09.20
24.09.20
23.09.20
21.09.20


Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!