Транспортні страйки: 1:0 на користь дрібних перевізників

Точка зору

У боротьбі великих та дрібних перевізників за законодавчі преференції Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників поки що нічого не змогла досягти, на відміну від приватних підприємців, які загрожували перекрити центр Києва.

Останніми тижнями вантажні та пасажирські перевізники влаштували декілька масових страйків в Україні. У підсумку, разова акція під міністерством виявилася не такою ефективною як погрози паралізувати місто.

У боротьбі великих та дрібних перевізників за законодавчі преференції Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників (ВААП) поки що нічого не змогла досягти, на відміну від приватних підприємців, які загрожували перекрити центр Києва.

Обидві групи транспортників страйкували в Києві майже одночасно, з майже протилежними вимогами і методами.

4 лютого ВААП, яка представляє великі транспортні компанії та обласні підприємства автобусних станцій, зібрала під будівлею Міністерства транспорту та зв'язку близько тисячі автомобілістів під гаслом відставки міністра Йосипа Вінського та його заступника Леоніда Сергієнка. Іх протест тривав кілька годин.

ВААП вимагало вільних тарифів на місцеві перевезення, спрощення ліцензійної тяганини, нульової митної ставки для автобусів місткістю понад 45 місць згідно з планами підготовки до "Євро-2012", заборони використання на міжміських перевезеннях автобусів, переобладнаних з вантажівок, а також зміни складу конкурсних комітетів, які видають ліцензії на перевезення загального користування.

Очевидно, що частина цих вимог надає перевагу великим перевізникам і добряче шкодить компаніям, які запускають на маршрути приватних підприємців, що, як правило, придбали автомобіль у кредит.

Натомість, дрібні вантажні перевізники виступають окремо, та використовують зовсім інші засоби. 18 лютого вони зігнали на київську окружну дорогу близько сотні машин, і з тих пір постійно нагадують пресі, що рядові учасники протесту рвуться перекривати головні вулиці столиці.

Вимоги приватних транспортників – кредитні канікули власникам вантажівок, зменшення транспортного податку для дрібних перевізників та встановлення твердих мінімальних тарифів на перевезення вантажів.

Реакція Міністерства транспорту на обидві акції була різною. На початку лютого воно оголосило голову ВААП Віталія Реву лобістом, мовляв, він протестує лише через те, що його позбавили впливу на результати конкурсу перевізників.

З іншого боку, вимоги приватних автопідприємців урядові структури вислухали і пообіцяли допомогти, що викликало неоднозначну реакцію у представників асоціації.

"Вони не йдуть на спілкування, вони образились і переорієнтувались на дрібних перевізників, роблять вигляд, що працюють з громадськістю, а практично почали працювати з нелегалами на переобладнаних автомобілях", – пожалівся "Економічній правді" Віталій Рева.

Втім, одну з вимог ВААП уряд заочно таки врахував: він пообіцяв внести до Верховної ради проект закону, що мінімізує кількість дозвільних документів, які потрібні для роботи водієві. Всі інші транспортні рішення походять від ініціативних груп приватних перевізників.

Так, уряд пообіцяв встановити на фіксованому рівні мінімальні тарифи на вантажні перевезення. Адже, за інформацією дрібних перевізників, деякі загадкові компанії демпінгують на ринку вантажоперевезень.

Дрібні перевізники відмовилися назвати приклади тих, хто занижує тарифи. "Але це – і великі підприємства, й одинаки. Не можна провести чіткої межі", – сказав голова Асоціації вантажних перевізників Львівської області Сергій Чепурний, який представляє невеликих перевізників.

Він додав, що жодних механізмів контролю цих тарифів на сьогодні не передбачено. Досі невідомий і їхній рівень: страйкарі вимагали 6 гривень за 1 км, але рішення Кабміну на його сайті досі не оприлюднені.

ВААП, в свою чергу, виступає проти таких неринкових обмежень. Більше того, вона вимагає і у сфері пасажирських перевезень запровадження вільних тарифів на внутрішньообласних і приміських маршрутах, які наразі є фіксованими, на відміну від міжміських, міжобласних і міжнародних.

"Ми хочемо, щоб була обґрунтована ринком методика розрахунків, щоб коли прийде інспектор перевіряти – то можна було показати методику, затверджену міністерством, і свою ціну", – каже Віталій Рева.

Дрібним підприємцям також додатково знижують податкове навантаження. Хоча ВААП навіть досі вважав різницю між податками великих і малих підприємств невиправданою.

"Якщо у вас 2 машини – ви платите 200 гривень податку в місяць із кожної машини, якщо 20 машин – я плачу півтори тисячі гривень з авто на тих самих маршрутах. Де логіка? Чим більший перевізник – тим гірші для нього умови", – скаржиться голова Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників.

Але дрібні перевізники все-одно невдоволені: вони дякують Кабінету міністрів, і всю критику адресують тепер президентові й Національному банку. Саме в компетенції головної фінустанови країни – "найважливіше", за словами перевізників, питання: зменшення кредитного тиску.

Цього тижня, в четвер, НБУ прийняв представників страйкарів і роз'яснив, що все, на що він здатний у межах закону, було зроблено. Видано розпорядження, яке рекомендує банкам послабити умови відшкодування кредитів і не відбирати заставлені автомобілі.

Тепер, мовляв, підприємцям треба їхати додому і, посилаючись на це рішення, переконувати банки чекати. А голова Держкомпідприємництва Олександра Кужель навіть розробила для них юридичні поради із "переконування" банків. Однак, за словами страйкарів, цей метод поки не працює.

"НБУ має в нинішній ситуації взятися за це жорсткіше, і робити не розпорядження, а накази. Я розумію, що це – не зовсім за законом, але тоді треба змінювати законодавство, щоб ми могли в ручному режимі контролювати ту ситуацію", – поділився з "Економічною правдою" думками голова Асоціації вантажних перевізників Львівської області Сергій Чепурний.

"Єдине, з чим нам допомогли – це з кредитами. Зустрічалися з паном Дубілетом із "Приватбанку", і в приказному порядку йому було сказано знизити процентні ставки до того рівня, який був на початку, в іншому випадку банк не отримає рефінансування. Це єдина з наших вимог до Кабміну, яка реалізована", – підбив підсумок страйку приватних підприємців член страйкового комітету з Житомира Сергiй Весельський.

Таким чином виходить, що в час кризи навіть за порожні обіцянки Кабміну ще треба позмагатися. І особливо щастить тим, хто за зовнішніми ознаками схожий на електорат, як приватні підприємці-перевізники.

Тож приватні перевізники збираються страйкувати на об'їзній до наступного засідання Кабміну, на якому вони зможуть побачити, чи стримали слово в уряді.

Великі підприємства, в особі ВААП, після проведення першого мітингу та зустрічі з Володимиром Литвином більше акцій не проводили.

Новини

30 Січня 2024

Фонд підтримки енергетики України акумулював понад 400 млн євро

У Німеччині заблоковано роботу найбільших портів через протести

У 2023 році Японія збільшила експорт металобрухту на 10%

JSW Steel Limited очікує відновлення обсягів продажів сталі на внутрішньому ринку

Росія може запровадити плату за викиди вуглецю в 2028 році

НКРЕКП погодила структуру розподілу пропускної спроможності ЛЕП між Україною та Молдовою

Цієї зими уряд збереже пільговий тариф на електроенергію для населення – Шмигаль

На європейському ринку сповільнилась торгівля гарячекатаним рулоном

Уряд працює над вирішенням проблеми необґрунтованих обшуків у бізнесу

Україна збільшила споживання металопрокату більш ніж на 20%

Держборг України збільшився на 34 млрд і встановив новий історичний рекорд

Цього року з держбюджету на відновлення спрямують майже 11 млрд грн

Попит на газ в ЄС спричинить нові інвестиції у викопне паливо на 223 млрд дол – дослідження

Європа витрачає 2% ВВП на боротьбу з промисловим забрудненням

Фонд держмайна залучив від приватизації ще 140 млн гривень

Японія диверсифікує експорт сталі

ВСІ НОВИНИ ⇢