Подробнее Запомнить город


Візир в Україні

23.06.09
размер текста:

На сьогодні широкого поширення в Україні набули спеціальні прилади вимірювання швидкості «Візир», Російського виробництва, якими активно почали користуватися працівники ДАІ для фіксації перевищення швидкості та при складанні Постанов про адміністративні правопорушення.

У відповідності до інструкції ВШ «Візир» - вимірювач швидкості радіолокаційний відеозаписувальний, призначений для визначення швидкості руху транспортних засобів, відеозапису факту порушення правил дорожнього руху, відображення його на екрані монітору, обробки, збереження та відображення відеозапису. "Візир" розробили у Санкт-Петербурзі. Виробником приладу є ЗАТ «ОЛЬВІЯ» (Російська федерація). Представником розробника на території України називає себе компанія "Скіф".

Радар дозволяє вимірювати швидкість у стаціонарному та патрульному (під час руху) режимі на відстані близько 400 метрів. Відстань розпізнавання державного номерного знаку автомобіля складає приблизно 80 метрів. Неабиякі дискусії серед автолюбителів викликає законність використання «Візира» на території України.

Водії часто нарікають на те, що прилад "Візир", який використовують в ДАІ для фіксації перевищення швидкості, часто помиляється і приписує законослухняним водіям "чужі швидкості". До того ж, для використання цього апарата в нашій країні немає жодної правової бази. Спробуємо розібратися у цьому питанні.

У відповідності до ст.ст. 10-15 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", на вимірювання у сфері, у якій їх результати можуть бути використані у якості доказу по справі, розповсюджується державний метрологічний нагляд. За таких умов кожен засіб вимірювальної техніки має бути укомплектований документами про допуск даного типу засобів вимірювальної техніки для використання в Україні та про перевірку даного примірника засобу вимірювальної техніки.
Зазначена норма закону кореспондує із вимогами п. 13.2 Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України (затверджено Наказом МВС 13.11.2006 №1111), відповідно до якого забороняється застосування засобів вимірювання, які не пройшли метрологічної повірки або мають свідоцтво про таку повірку, термін дії якої минув (термін дії – 1 рік).

З цього випливає, що ВШ «Візир», якраз і відноситься до тієї самої категорії приладів (вимірювальної техніки), яка відповідно до закону повинна мати дозвільні документи для використання в Україні, оскільки дані приладу слугують доказами у справах про адміністративні правопорушення.

Правила забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах (затверджені Постановою Кабінету міністрів України № 373 від 29 березня 2006 року) передбачають, що інформація під час обробки в автоматизованій системі повинна зберігати цілісність, що забезпечується шляхом захисту від несанкціонованих дій, які можуть призвести до випадкової або умисної модифікації чи знищення (п.5). З цього можна зробити висновок, що інформація у ВШ «Візир» обробляється в інформаційних системах, а такі системи вже повинні забезпечуватися сертифікованим захистом.

Відповідно до листа Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 25.03.2009 року № 8/1-817, пристрій фіксації порушень правил дорожнього руху “Візир” органами ДАІ України для проведення державної експертизи або сертифікації до Держспецзв’язку не надавався. Процедур державної експертизи або сертифікації “Візир” не проходив. Експертного висновку або Сертифіката відповідності у сфері захисту інформації він не має.

Тобто, зробити висновок стосовно неможливості зміни отриманих за допомогою пристрою фіксації порушень правил дорожнього руху “Візир” відомостей, їх коригування, знищення, несанкціонованого доповнення, втручання в роботу пристрою фіксації порушень правил дорожнього руху “Візир” неможливо.

Більш того, якщо уважно читати Методичні рекомендації по роботі з радіолокаційним відео записуючим вимірювачем швидкості «Візир» інспектор сам вирішує, чи є необхідність збереження відзнятої інформації у архіві приладу (тобто на флеш-картку у випадку, якщо водій буде заперечувати факт порушення, або при виникненні конфліктної ситуації) чи тимчасово тримати інформацію у оперативній пам’яті приладу (при послідуючій зйомці відзнятий матеріал накладається на попередній). Що стосується фотографій з «Візиру», то їх можна видалити скористувавшись рекомендацією, зазначеною в примітці до Методичних рекомендацій: Увага! Якщо прилад під час демонстрації фото, викликаного з оперативної пам’яті прибору виключити, або переключити у режим «Відео» то фотокартка буде безповоротно знищена.

Таким чином, у користувача ВШ «Візир» є можливість вибору щодо збереження чи знищення інформації відносно імовірного факту правопорушення, що в свою чергу може призвести до зловживань з боку працівників ДАІ.

Згідно даних методичних рекомендацій щодо роботи з приладом "Візир" (розроблених фірмою "Скіф"), "Візир" може працювати у двох режимах вимірювання швидкості: стаціонарний та патрульний. При цьому в більшості випадків пристрій використовується у патрульному режимі, але при цьому зйомка відбувається так би мовити «з рук», що в свою чергу йде в розріз з вимогами статті 14-1 Кодексу про адміністративні правопорушення, а саме: До адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху у разі їх фіксації працюючими в автоматичному режимі спеціальними технічними засобами, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобами фото- і кінозйомки, відеозапису притягаються власники (співвласники) транспортних засобів. Ключовим словосполученням в нашому випадку є «працюючими в автоматичному режимі». Оскільки фото фіксація згідно закону може здійснюватися виключно автоматичними приладами, під сумнів ставиться законність використання приладу "Візир" (який інспектор наводить на об'єкт, визначає режими зйомки), оскільки останній вже не відповідає нормам, зазначеним у законі. Можливо це викликано недостачею приладів «Візир» в Україні (на території України приборів налічується близько 360 штук), що змушує працівників ДПС постійно переміщуватись по місту і по трасі та фотографувати порушників.

Так, згідно Методичних рекомендацій по роботі з радіолокаційним відео записуючим вимірювачем швидкості "Візир": Функцій автоматичного приведення приладу в дію, передачі даних та їх одночасної обробки ВШ "Візир" не містить. Управління приладом здійснюється багатофункціональними кнопками та перемикачами, усі налаштування приладу є «умовними» та потребують налаштувань приладу кожен раз під конкретний тип автодороги. Згідно розділу 6 Методичних рекомендацій описані орієнтовні методи роботи з ВШ "Візир", де вказується на необхідність складення інспектором протоколу у разі скоєння правопорушення, зафіксованого за допомогою ВШ "Візир", що також узгоджується з вимогами ч.2 ст. 254 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

В останній час багато невдоволених автовласників не поспішаючи сплачувати штрафи, що виросли в декілька разів, активно користуються належним їм правом на оскарження постанов про адміністративні правопорушення, винесених працівниками ДПС і можна сказати небезуспішно. Підставами для оскарження постанов про адміністративне правопорушення найчастіше виступають: пряма вказівка в постанові на того, хто керував транспортним засобом, враховуючи той факт, що транспортний засіб не зупиняли, даних про водія не має, а постанова в порядку ст. 14-1 КпАП виноситься відносно власника, а не водія (невідповідність постанови закону); фото-фіксація порушень пристроєм, що працює не в автоматичному режимі, що також ставить під сумнів відповідність постанови ст. 14-1 КпАП; фіксація з припаркованого автомобіля без спеціального пофарбування, а також без вказівки, ким саме ця фіксація проводилася, що є грубим порушенням Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України (затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України N 1111 від 13.11.2006 року), яка в свою чергу передбачає використання для патрулювання лише службових авто, а автомобілів без маркування – тільки під час руху, а не на стоянці і передбачає обов’язкове ознайомлення з інструкцією та заліки для працівників, які працюють зі спеціальними засобами спостереження за дорожнім рухом, та без усього вище переліченого фіксація порушення не може вважатися такою, що відповідає вимогам нормативних актів. З цих підстав судами було розглянуто та задоволено ряд адміністративних позовів про скасування постанов по справах про адміністративні правопорушення у Києві, Харкові та інших містах України.

Як бачимо, як і завжди, не все йде так як того хотілося б при прийнятті та впровадженні інновацій в нашому законодавстві. Налагодження дії цих нормативних документів носить доволі суперечливий та тривалий характер, а поки цей процес триває, маємо надію, що ця стаття допоможе пересічним громадянам дещо розібратися у правових аспектах законності застосування ВШ «Візир» в Україні.

Антон Зубков, Денис Донець, юристи Асоціації "Об`єднана юридична група".

... ...
 


Комментарии
комментариев: 1
11:44 | 25.06.2009
Света
Это все Луцик виноват... Не было б этого недоделанного министра - не было б этих недоделанных Визирей...

...
Новости партнеров


Статьи
22.05.18, Игорь Воронцов
Комитет Верховной Рады по промышленной политике в нынешнем созыве активно отстаивает интересы украинских производителей, в т.ч. металлургов. Так, на прошлой неделе по предложению комитета Рада одобрила повышение пошлины на экспорт черного металлолома до 42 евро/тонну и продлила срок действия пошлины до сентября 2019 г.
21.05.18, Ярослав Ярош
"АрселорМиттал Кривой Рог" переживает, пожалуй, самую длительную полосу невезения в своей истории. В марте на комбинате обрушилась крыша конвертерного цеха, в апреле разлился жидкий чугун при запуске после ремонта домны №9, в мае выплавку парализовала забастовка железнодорожников. Единственный луч света – успешное завершение масштабной реконструкции коксовых батарей №№ 5-6. Только в нынешних условиях эффект от удачного проекта смазан. Возможность на 100% обеспечивать себя коксом появилась у АМКР как раз тогда, когда он фатально теряет объемы выпуска металлопродукции.
14.05.18, Павел Вернивский
Время, когда промышленность играла важную роль в экономическом развитии, безвозвратно ушло. И теперь ей на смену пришла постиндустриальная экономика. Если посмотреть на экономики развитых стран, то везде сфера услуг имеет важнейшее значение. Ее доля в ВВП колеблется от 60 до 80%. Какие еще нужны доказательства?
08.05.18, Анна Ганзенко
Старт нового сезона навигации по рекам вновь возродил споры о том, чем же является отрасль речных перевозок для нашей страны: ржавым якорем, который тормозит развитие транспортного потенциала страны, либо наоборот – новым драйвером роста, который способен придать дополнительный импульс для развития смежных отраслей экономики.
03.05.18, Ярослав Ярош
23 мая Еврокомиссия должна решить, можно ли холдингу ArcelorMittal приобрести итальянский металлургический комбинат Ilva. Хотя источники Reuters говорят, что проект положительного решения уже готов. Но прежде чем оно вступит в силу, Лакшми Митталу придется продать целую охапку своих активов в Европе. И это обещает нескучный сезон слияний и поглощений в европейском ГМК.
27.04.18, Максим Полевой
В мировом машиностроении активнее всего развиваются электротехника, автопром и авиастроение, а среди регионов в обозримом будущем лидерство от Европейского Союза перейдет к Китаю.
23.04.18, Ярослав Ярош
"Нафтогаз Украины" без особой турбулентности полностью отказался от закупки российского газа, но отказаться от транзитной прокачки намного сложнее. Во-первых, это потенциальная потеря легкого дохода, размеры которого исчисляются миллиардами долларов в год. Во-вторых, это скрытая угроза для реверсных поставок из Европы и газообеспечения страны в целом. Поэтому Киев продолжает политическими, юридическими, экономическими методами добиваться сохранения транзитного потока через украинскую ГТС.
20.04.18, Василий Январев
Добившиеся в августе прошлого года начала специального расследования в Министерстве экономического развития и торговли четверо производителей серной кислоты продолжают лоббировать идею введения спецпошлин на ее импорт в Украину. Впрочем, в случае положительного для них решения данного вопроса под ударом окажутся сразу несколько отраслей отечественной промышленности.
18.04.18, Павел Вернивский
Не секрет, что одной из самых болезненных проблем Украины являются плохие дороги. По данным рейтинга, что ежегодно публикует Всемирный экономический форум, по качеству дорог наша страна находится на 137-м месте из 144 стран.
12.04.18, Ярослав Ярош
Корпорация "Индустриальный союз Донбасса" Сергея Таруты продаст контрольный пакет (около 81% акций) Гданьской верфи польскому государственному Агентству развития промышленности. Принципиального соглашения о сделке стороны достигли в конце марта. В комплекте будет продана и компания GSG Towers, где верфь владеет 50% акций, а украинский инвестор осуществляет операционный контроль. За 10 лет С.Таруте так и на удалось вывести из кризиса легендарное предприятие, где зарождались профсоюз "Солидарность" и движение за нынешнюю свободную Польшу.



Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!